Dacă în ultimii ani am tot postat noutăți privind participarea Universității Naționale de Muzică din București, prin studenți și cadre didactice, la Programele Intensive derulate în cadrul acestui proiect, Modernizing European Higher Music Education Through Improvisation, a venit vremea să aruncăm o privire și la reacțiile participanților, fie ei studenți sau profesori.
În cadrul ultimei întâlniri cu caracter organizatoric la care am participat, una dintre principalele teme de discuție a fost tocmai măsurarea gradului de satisfacție a participanților la programele intensive. Studenți și profesori din universități, academii de muzică și conservatoare europene, cu nivel divers de pregătire în ceea ce privește improvizația clasică, au considerat METRIC un punct esențial în abordarea, însușirea și aprofundarea acestei noțiuni.
La întrebarea Ce v-a impresionat cel mai mult la această experiență (referitor la Programul Intensiv din ianuarie 2020, desfășurat la Tallinn), răspunsurile au fost:
- Deschiderea, atât a studenților, cât și a profesorilor către inovație, care a dus la conturarea unui mediu de lucru perfect.
- Atmosfera ideală
- O reală sursă de inspirație
- Varietatea workshop-urilor
- Dreptul de a te manifesta liber
- Interdisciplinaritatea (Notă: la acest program intensiv au participat, pe lângă muzicieni, și studenți la actorie și dansatori)
- Diversitatea culturală
- Respectul reciproc în relația student – profesor
- Șansa de a cunoaște și de a lucra cu profesioniști din domeniu
Mai jos, câteva reacții ale participanților (le voi lăsa în engleză, având convigerea că vor fi perfect înțelese):
“For me the week in Tallinn was incredibly intense, stimulating, instructive and challenging at the same time. The chance to go to a foreign place and meet people from all over Europe who are all fascinated by free improv in some way was huge for me. Before my studies I didn’t have much contact with free improvised music. I am still relatively new in this field. Since I got into it more, I have discovered some artists, recordings, and roughly a direction of free improv that I find particularly fascinating. During my time in Tallinn I came into contact with musicians (students and teachers) who improvised in completely different ways, aesthetics, with different ideals and approaches, some of whom I didn’t even know yet. This was a great broadening of my horizon, to see a little more of what exists in the free improv world.” (student)
“With full confidence, I can say that I’m not the musician I was before. I got the opportunity to work on my musical skills to their full extent and I feel like I have a much better understanding of what my music can be. There may be some uncertainty for the clash between composition and improvisation and to successfully combine them, but that only makes things more interesting.” (student)
“It was a great experience, a place where I met a wide variety of performers, teachers, and found many different approaches to improvised music. I liked the generally open-minded environment which promoted experimentation and thought into important subjects like audience connection and the relevance of improvised/live performance music. I also learned many useful exercises and new ways of thinking about improvised practice, as each session and masterclass were so unique and thought provoking in itself.
I was challenged every day and found I developed in many areas such as extended techniques, focus when improvising, improvising with dancers, and effective ensemble improvisations. So, in summary, it was a really fantastic week where I feel I developed my skills, whilst making great connections with many likeminded people across Europe.” (student)
Și perspectiva profesorilor participanți la Programul Intensiv de la Tallinn este interesantă. Din răspunsurile acestora reiese clar importanța de a face parte din rețeaua profesională METRIC și beneficiul pe care această participare îl aduce la nivel instituțional. Cu nivel diferit de regăsire a Improvizației în oferta educațională, universitățile partenere METRIC își oferă permanent consultanță și sprijin. Unele instituții sunt deja specializate în Improvizația clasică, altele o oferă doar ca modul, altele doar ca disciplină, iar altele, ca parte integrantă a unor cursuri deja existente.
Pe lângă beneficiul instituțional, este evident și cel profesional.
“It´s amazing to feel the energy that emerges when so many improvisers from many countries and aspects of improvisation comes together to share experiences.” (professor)
În loc de concluzie, lansez o invitație, atât studenților, cât și profesorilor Universității Naționale de Muzică din București,să acceseze site-ul METRIC – www.metricimpro.eu, unde pot găsi și utiliza liber exerciții de improvizație (tonală/clasică, liberă, extra-muzicală, pentru instrumente solo, pentru ansambluri – de mici și mari dimensiuni- și interdisciplinară) precum și multe alte informații despre universitățile participante, specialiști, programe intensive, resurse educaționale, arhiva evenimentelor.
Mie mi-a atras atenția în mod deosebit Voice games. Enjoy!
Angela Șindeli
Biroul ERASMUS +