Testimoniale

Sunt absolventă a secției de compoziție muzică ușoară din cadrul Universității de Muzică din București și masterandă a programului Jazz și culturi muzicale pop, iar producția muzicală are un rol foarte important în cariera mea de solist și de compozitor de muzică pop și dance. Cursul de producție muzicală mi-a oferit oportunitatea de a-mi aprofunda cunoștințele în domeniu și de a învăța lucruri noi, în special în ceea ce privește mix-mastering-ul. Studioul UNMB este dotat cu o aparatură de ultimă generație, iar cursul este foarte bine structurat. Astfel, este potrivit atât începătorilor, cât și celor care doresc să se perfecționeze în domeniul producției muzicale.

Mădălina Cernat
Compozitoare şi cântăreaţă muzică uşoară/pop • Songwriter • Profesor de canto - muzică uşoară

Participând la cursurile programului postuniversitar Regie muzicală, am dobândit aptitudinile necesare pentru a practica această profesie ce are un profund caracter interdisciplinar. Am avut șansa de a mă afla în preajma unor oameni cu vastă experiență, de a învăța asistând la cursurile foarte bine structurate, precum și de a parcurge toate etapele practice necesare realizării unor producții. Ocaziile au fost numeroase, de la recitaluri și concerte camerale până la spectacole de operă și lucrări simfonice.

Andrei Miricescu
Regizor muzical, Societatea Română de Radiodifuziune

Un sentiment prevalent în timpul cursurilor de regie muzicală este acela că lucrurile capătă sens. Pe lângă materia elaborată în cadrul cursurilor, întrebările participanților sunt clarificate și explicate de profesorii vizibil pasionați de acest domeniu, într-un limbaj accesibil, însă fără rabat profesional. Astfel, informațiile la care avem acces în vâltoarea internetului (de multe ori incomplete și nu îndeajuns de organizate) se completează coerent, iar cunoștințele capătă o formă concisă, utilă studentului. Felul în care aspectele științifice, fizice ale obiectului nostru de interes – sunetul – se îmbină cu importanța lui în sfera artistică a reprezentat pentru mine cea mai relevantă particularitate a cursului, care personal îmi satisface atât latura creativă, cât și pe cea (doar aparent opusă) tehnică.

Dan D. Popescu
Regizor muzical, Societatea Română de Radiodifuziune • Compozitor, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România

Certificatul Dalcroze în România (CDR) este un fenomen aparte, o experiență de viață unică, cu atât mai uimitoare cu cât a luat naștere într-o perioadă marcată de limitări. CDR este despre muzică, mișcare, interacțiune socială, provocări, explorare, dar mai ales despre oameni frumoși adunați laolaltă.

Diana Zăvălaș
Profesor de muzică • Pianist • Participant la toate cele 3 ediții Certificat Dalcroze în România, 2021-2024

Cel mai mare câștig personal este energia regăsită cu ajutorul acestui curs, dezinhibarea și dobândirea unor aptitudini și a disponibilității de a asculta muzica dincolo de melodie. Câștigul tehnic și profesional este, de asemenea, imens. Mulțumesc!

Elena Babii
Cadru universitar Universitatea Transilvania Brașov • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2022-2023

Cu toate că la nivel teoretic nu eram străin de principiile folosite de către pedagogiile muzicale alternative (Orff, Dalcroze, Kodaly, Montessori etc.), impactul participării la programul Certificatul Dalcroze în România (CDR) a fost de o anvergură colosală. Prin aplicarea practică a conceptelor ce stau la baza metodei de educație muzicală concepute de Jaques Dalcroze am reușit să înțeleg mult mai multe aspecte despre cum ar trebui predată muzica, am putut câștiga anumite sugestii metodologice prin care pot înțelege și explica și altora fenomenul muzical și, cel mai important, pot spune că am atins o altă etapă din dezvoltarea mea profesională și artistică. Recomand aceste cursuri oricui, sunt de un real folos și reprezintă o oportunitate imensă pentru oricine! Abia aștept reluarea sesiunilor următoare ale programului.

Florin Neagoe
Profesor de educație muzicală • Cadru didactic universitar Universitatea Națională de Muzică din București • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2021-2022

A descoperi muzica prin intermediul metodei Dalcroze este o bucurie, un privilegiu. Dacă până acum, formați într-un sistem tradițional, am crezut că există o singură și sigură cale de a ne instrui în înțelegerea și performarea muzicală – antrenând doar mintea și cel mult brațele sau respirația – am aflat, prin intermediul acestei metode alternative că muzica oferă mult mai mult decât atât, atunci când suntem dispuși să ne dedicăm tot corpul explorării acesteia.

Copilul, de la cele mai mici vârste, instinctiv, se mișcă atunci când aude muzică. Metoda Dalcroze preia acest impuls natural și îl amplifică, oferind minții și sufletului o cu totul altă perspectivă asupra sunetelor. Elevul, de la vârsta de 1 an și până la 90+, este ghidat prin intermediul întregului corp în explorarea ritmico-melodică. Și totul pare doar un joc. Dar ce joc! Plin de viață, de bucurie, de satisfacție a reușitei – căci acolo va ajunge orice participant la cursurile bazate pe metoda Dalcroze, indiferent de aptitudinile înnăscute.

Profesorul, pe de altă parte, descoperă cu fiece pas noi căi și soluții pentru a ghida elevul pe calea descoperirii, simțirii și înțelegerii muzicii. Astfel educatorul nu rămâne un element pasiv, care transmite pur și simplu mai departe informația și presează elevul să execute întocmai o partitură, ci devine el însuși element motor în acest proces, descoperind la rândul său noi dimensiuni sonore la fiecare pas.

După 40 de ani de muzică, în care am avut parte de multe experiențe de învățare a muzicii cu profesori buni și foarte buni, îmbrățișând la rândul meu cariera didactică, mă bucur să (re)descopăr – nu doar teoretic, din cărți – cât de minunată este această artă și mai ales să îmi confirm încă o dată că învățarea nu se oprește niciodată. Utilizând elemente din pedagogia Dalcroze în activitățile cu elevii mei mă bucur, alături de ei, de frumusețea muzicii.

Georgiana Maria
Profesor de Educație muzicală • Violonist cu îndelungată experiență în Orchestra Națională Radio • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2023-2024

Aprofundarea practică a celor trei discipline principale din metoda Dalcroze – ritmica, solfegiul și improvizația muzicală – se realizează prin intermediul mișcării corporale, care definește această metodă. Însă mai este un principiu important pe care se bazează, pentru că la curs facem, refacem și desfacem (analizăm). Mai precis, metodologia Dalcroze abordează procesul de învățare într-o ordine inversă față de cea impusă în metodele noastre „tradiționale”. Așadar, am învățat făcând, apoi am repetat, iar abia la final am pus pe hârtie noțiunile deja asimilate. Acest principiu garantează atingerea obiectivelor unei lecții, pentru că orice informație nouă trece întâi prin corp, în mod inconștient, iar astfel, anumite noțiuni muzicale dificil de explicat (de exemplu, cele de ritmică) vor putea fi înțelese și reproduse corect de oricine, într-un timp considerabil mai scurt (în comparație cu timpul necesar de asimilare în procesul de învățare care pornește de la teorie la practică).

La un an de la finalizarea acestei experiențe plăcute, pot confirma că acest curs te îmbogățește și pe plan personal, nu numai profesional. De ce? Pentru că acolo am învățat, din nou, să mă bucur de muzică, redescoperind-o în cel mai plăcut mod (prin joc), mi s-a deschis larg poarta către lumea magică a improvizației, care mi-a dat curaj să-mi caut muzica din interior, am descoperit beneficiile mișcării corporale în predarea muzicii, astfel încât lecțiile de pian pe care le desfășor cu copiii de 5-6 ani s-au transformat, din cele mai solicitante în orele cele mai plăcute și încărcate de energie pozitivă. Iar toate acestea nu ar fi fost posibile fără dedicarea profesorilor noștri de la Geneva, Jean-Marc Aeschimann și Tamaé Gennai Deveaud, care ne-au arătat că orele de muzică pot fi educative și distractive în același timp, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Și îmi voi aminti cu drag de aceste momente speciale, pentru că am avut șansa să întâlnesc profesori și colegi minunați, care între timp mi-au devenit prieteni!

Pentru mai multe detalii, vezi articolul „Certificatul Dalcroze în România – sau cum să predai muzica plăcut și eficient”, Acord, XV/57, ianuarie-martie 2023, p. 8-11, https://www.unmb.ro/wp-content/uploads/2024/01/Acord_nr_57.pdf.

Benedicta Pavel
Muzicolog – membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România • Redactor muzical Editura UNMB • Profesor de pian • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2022-2023

Acest program a reprezentat o oportunitate unică pentru aprofundarea conceptului de management muzical și cultural. Am dobândit cunoștințe și experiențe valoroase, care mi-au permis să înțeleg și să abordez eficient provocările și oportunitățile din industria muzicală și culturală. Programul a creat o comunitate de profesioniști și entuziaști dedicați, care au împărtășit idei, au colaborat și au construit împreună un nucleu puternic și inovator. Această rețea solidă de conexiuni m-a ajutat să contribui activ la dezvoltarea și îmbogățirea sferei culturale din România și dincolo de granițele ei. Pe lângă cunoștințele și experiențele dobândite, a adus laolaltă oameni care împărtășesc, colaborează și pot construi un nucleu puternic, cu perspectivă în dezvoltarea sferei culturale.

Damian Pal
Antreprenor, Fondator "Oamenii inspiră", Fondator "Kuriozum Music Festival", Partener "Turneul Stradivarius"

Dorința, dar și necesitatea de a-mi dezvolta abilitățile antreprenoriale m-au împins la căutarea unor programe de formare teoretică și practică în domeniul cultural. Descoperirea Cursului de Management Muzical și frecventarea acestuia mi-au permis să înțeleg cu claritate cum se poate crea o strategie pentru proiectul meu muzical și cum se construiește un proiect nou de la idee la implementare. Cursul reprezintă o bază pentru a înțelege și a descifra piața culturală, pentru alegerea contextului cel mai potrivit proiectului, și pentru stabilirea pașilor necesari construirii unui plan de business cu șanse mari de succes. Aici am avut ocazia să efectuăm studii de caz pe proiecte de amploare desfășurate în domeniul cultural global, cum ar fi El Sistema, LA Philarmonic și altele.

Pe lângă formarea teoretică am beneficiat și de o parte practică care a constant în analiza amănunțită a experienței și expertizei unor mari antreprenori care ne-au asigurat asistență concretă în problemele pe care le-am întâmpinat în propriile proiecte. Atitudinea stimulativă a formatorilor, atmosfera în care s-a desfășurat cursul și metodele moderne de predare completează lista de argumente pe care mă bazez pentru a recomanda acest curs tuturor persoanelor care doresc o carieră de antreprenoriat cultural de succes.

Sorina Rotaru
Artist jazz