Orchestra de Barockeri
Înfiinţată în 2008 la iniţiativa regretatului Dorel Paşcu Rădulescu, Orchestra de BAROCkeri urmează cursul logic al unei investiţii considerabile a U.N.M.B. în instrumente şi educaţie de calitate. În plan european, muzica veche este un trend principal al culturii şi educaţiei muzicale, de unde firescul unei orchestre ce abordează repertoriului muzicii vechi. Paradoxal, muzica veche oferă în ţara noastră atât opţiunea unui repertoriu nou, inedit şi atractiv, cât şi posibilitatea recuperării unui patrimoniu istoric de inestimabilă valoare, încă nedescoperit, din diverse arhive, muzee sau biblioteci.
Scopul acestei orchestre este de a orienta tineri muzicieni – cu precădere cursanţi postuniversitari – spre acest domeniu, oferind publicului o abordare proaspătă, spectaculoasă, lipsită de pedanterie, care porneşte totuşi de la o cercetare riguroasă şi filologică.
Conducerea muzicală: Mihail Ghiga și Adrian Buciu
Orchestra Concerto
Orchestra Concerto a UNMB a fost înfiinţată în 1981 la iniţiativa profesorului şi dirijorului Dorel Paşcu-Rădulescu. Repertoriul ales de tinerii interpreţi este extrem de variat, incluzând lucrări reprezentative care acoperă un capitol vast din istoria muzicii.
Orchestra a susţinut concerte în oraşe româneşti precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara etc. Pe lângă acestea, tinerii studenţi au beneficiat de experienţă internaţională participând la evenimente precum Bayreuth International Youth Festival sau la diferite turnee în Ungaria, Germania, Danemarca, Elveţia, Spania, Italia etc.
Scopul acestei orchestre este de a orienta tineri muzicieni – cu precădere cursanţi postuniversitari – spre acest domeniu, oferind publicului o abordare proaspătă, spectaculoasă, lipsită de pedanterie, care porneşte totuşi de la o cercetare riguroasă şi filologică.
Conducerea muzicală: Bogdan Vodă
Orchestra Symphonia
Orchestra Symphonia a fost înființata la initiativa regretatului profesor universitar doctor Dorel Pașcu Radulescu și fiinteaza sub aceasta titulatura din anul 2010. Ansamblul este alcatuit din aproximativ 50 de studenti, majoritatea din ciclul de licenta și are o activitate constanta pe tot parcursul anului universitar, sustinând concerte în cadrul stagiunii de concerte a UNMB. Orchestra contribuie la formarea si perfectionarea studentilor de la sectia de dirijat orchestra, abordând totodata lucrari ale studentilor compozitori.
Conducerea muzicală: Alexandru Ganea
Orchestra Simfonică Universitaria
Orchestră reprezentativă a UNMB,înființata la inițiativa regretatului maestru Dorel Pașcu Radulescu în anul 2000, Universitaria există sub această titulatură din anul 2000, continuând vechea tradiţie a orchestrei de studenţi a Conservatorului. Ansamblul este alcătuit din circa 80 de studenţi din toţi anii de studiu, inclusiv masteranzi. Are o activitate constantă pe parcursul anului, susţinând concerte simfonice, vocal-simfonice, spectacole de operă etc. Orchestra acompaniază cei mai merituoşi studenţi solişti şi promovează creaţia naţională contemporană prin interpretarea celor mai interesante lucrări ale studenţilor de la secţia de compoziţie. De asemenea, orchestra este şi un laborator artistic pentru studenţii de la secţia de dirijat, inclusiv în examenele acestora. În ultimii ani orchestra a acompaniat solişti de renume precum Viniciu Moroianu şi Horia Maxim (pian), Florin Croitoru, Cornelia Bronzetti şi Cosmin Bănică (vioară), Olga Mănescu (violoncel), Ion Ivan Roncea (harpă), Cătălin Opriţoiu (flaut), Petru Iuga şi Cătălin Rotaru (contrabas) etc.
A cântat sub bagheta unor dirijori din străinătate precum Alain Charon (Franţa) şi Daisuke Soga (Japonia). Are apariţii la posturile de televiziune TVR Cultural, TVR Internaţional, TV România de Mâine şi la posturile de radio România Muzical şi România Internaţional. A participat la Festivalul de la Toussaint (Franţa, 2006), a acompaniat finala Concursului Eurovision – Tineri muzicieni (2008), a participat la Festivalul Internaţional de Operă „Opera Viva” de la Cluj-Napoca (2009).
Conducerea muzicală: Alexandru Ganea
Coruri ale studenților FCMPm
Studenţii din Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie muzicală desfăşoară activităţi corale în cadrul ansamblurilor constituite în cadrul fiecărui an de studiu, urmărind programe diferite, de la iniţierea corală (studenţii de la Compoziţie, Muzicologie, Jazz, Muzică uşoară) și studiul dirijatului şi cântului în ansamblu (studenţii de la Pedagogie muzicală şi Muzică religioasă), la specializarea în arta dirijorală (studenţii de la Dirijat cor academic) şi potenţarea valenţelor interpretative pe parcursul studiilor de Master (studenţii de la Stilistică dirijorală).
Repertoriul fiecărui modul cuprinde lucrări reprezentative din principalele epoci şi stiluri de creaţie, începând cu Evul Mediu și ajungând până în contemporaneitate, din repertoriul a cappella sau cu acompaniament de pian şi din cel vocal-simfonic.
Studenţii își cizelează deprinderile de dirijat și de cânt în ansamblu – formate prin participarea la cursuri şi lucrări practice – cu ocazia concertelor susţinute în Sala „George Enescu” din Universitatea Naţională de Muzică, Bucureşti sau la diferite festivaluri ori concursuri corale naţionale.
Corurile anilor din ciclul de licență sunt coordonate de profesori cu o bogată experiență, lectorii univ. Aurel Muraru (corul Ritornello), Florian Costea (corul Ricercare) și Gabriel Popescu (corul Musica selecta).
Pentru a participa la concertele cu program vocal-simfonic, corurile reunite ale UNMB sunt pregătite de prof. univ. Mihail Diaconescu. Acesta coordonează orele de Ansamblu vocal cameral ale studenților masteranzi, precum și grupul vocal Kontakion soloists, format din foști studenți cu performanțe excepționale.
Formația Psalmodia
Formația de muzică bizantină Psalmodia a UNMB a luat naștere în anul 1988 la inițiativa arhid. prof. univ. dr. Sebastian Barbu – Bucur, având ca deziderat recuperarea muzicii românești de tradiție bizantină și promovarea unui model interpretativ autentic.
În cele peste două decenii de activitate, Psalmodia a concertat pe numeroase scene din țară și străinătate (Atena, Tesalonic, Ierusalim, Roma, Tel Aviv etc.), realizând, în paralel, o discografie impresionantă ce numără două LP-uri, 21 de casete audio și peste 20 de CD-uri cu muzică bizantină.
Repertoriul fiecărui modul cuprinde lucrări reprezentative din principalele epoci şi stiluri de creaţie, începând cu evul mediu până în contemporaneitate, din repertoriul a cappella sau cu acompaniament de pian şi din cel vocal-simfonic.
Studenţii finalizează deprinderile de cânt în ansamblu şi de dirijat – formate prin participarea la cursuri şi lucrări practice – prin concerte susţinute în Sala „George Enescu” din Universitatea Naţională de Muzică, Bucureşti sau la diferite festivaluri ori concursuri corale naţionale.
Ansamblul Clarino
În anul 2007, Emil Vişenescu, clarinetist de vârf şi profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, iniţiază formarea unui ansamblu de clarinete compus din studenţi şi absolvenţi ai UNMB ce poartă numele Clarino. Printr-o serie de proiecte, devine primul ansamblu de acest gen care să deţină câteva instrumente rare, cum ar fi clarinetul alto în mib sau cel contrabas în sib, unic în România. Scopul acestui proiect este, pe de o parte, familiarizarea studenţilor cu limbajul muzicii contemporane, cu tehnicile specifice acesteia, şi lansarea tinerilor pe scenele de concert prin programarea lor în festivaluri de muzică nouă. Pe altă parte, se urmăreşte stimularea compozitorilor pentru a crea lucrări inedite. Ansamblul Clarino a susţinut concerte în cadrul festivalurilor internaţionale George Enescu, SIMN, Meridian şi Chei. De asemenea, a susţinut concerte la Filarmonica din Sibiu şi a fost invitat să concerteze la Festivalul Internaţional de Clarinet şi Saxofon organizat de Universitatea de Arte din Iaşi.
Ansamblul Game
Ansamblul Game este poarta de acces în lumea percuţiei pentru nenumăraţi tineri compozitori români, în special din Bucureşti. Din 1995 încoace, de când a fost înfiinţat în cadrul UNMB, la iniţiativa profesorului Alexandru Matei, GAME propune constant prime audiţii şi oferă un mediu flexibil de lucru şi de perfecţionare pentru vocile creatoare. De cealaltă parte a baricadei, studenţii sau absolvenţii secţiei de percuţie sunt permanent incluşi în proiectele de muzică contemporană ale ansamblului, ceea ce pune bazele unei şcoli importante de interpretare, pe acest palier, în România. Cu o activitate dusă într-un ritm alert, GAME a adunat un repertoriu bogat cu lucrări ale compozitorilor români şi din străinătate, a prezentat spectacole de happening şi imagine, recitaluri de muzică contemporană şi aurealizat numeroase concerte pentru înregistrări radio şi pentru disc. Numele pe care îl poartă vine de la prima lucrare dedicată ansamblului, scrisă de Liviu Dănceanu acum aproape 20 de ani.
Ansamblul Violoncelissimo
Cel mai de succes ansamblu cameral românesc din ultimii 15 ani a apărut, la iniţiativa renumitului violoncelist Marin Cazacu . Alături de actuali si fosti studenti ai UNMB, Marin Cazacu a deschis un drum nou în promovarea muzicii şi al tinerelor talente .
Participarea la Festivalul Internaţional ” G. Enescu ” din 2001 a reprezentat un eveniment inedit ce s-a bucurat de un imens succes. Concertul “Violoncellissimo ” din 4 mai 2008 de la Ateneul Roman, când pe scenă au aparut 60 … de violoncelişti , a fost considerat un concert de cartea recordurilor .
Adjectivele “extraordinar”, “senzational”, “unic”, ” seara de neuitat”, care au apărut în presă, au făcut înconjurul lumii muzicale românesti. Recitalurile din Brasov, Cluj, Iaşi, Sinaia, Sibiu , Timişoara, Rm Vâlcea şi Bucureşti – la Ateneul Roman , înregistrate de Radio şi Televiziune , sunt mărturii sonore de excepţie ce se vor păstra mult timp în memoria ascultătorilor.
Programul propus , alcătuit din piese originale şi transcripţii – muzica usoara, populara , pop, clasica , divertisment – reflectă posibilitaţile tehnice şi expresive ale unuia dintre cele mai indrăgite instrumente muzicale – violoncelul , şi diversitatea stilistică prin care acesta se poate exprima.
Ansamblul Flaut Power
Unicul ansamblu din România format eminamente din flaute de toate mărimile, de la flautul bas până la piculină, acoperind ambitusul unei orchestre. Formația a luat naștere la începutul anului 2016 prin inițiativa Prof.univ.dr. Ion Bogdan Ștefănescu, artist care se află la pupitrul dirijoral al acesteia. Toți membrii Flaut Power alcătuiesc, totodată, clasa de flaut pe care Ion Bogdan Ștefănescu o conduce în cadrul Universității Naționale de Muzică București. Debutul formației a avut loc la Palatul Cotroceni, cu ocazia unui concert extraordinar organizat de Ambasada Danemarcei. Succesul acestui eveniment a dus la o ascensiune rapidă, ansamblul Flaut Power fiind imediat invitat la emisiunea ”Masa rotundă”, produsă de Colegiul Noua Europă, moderator Valentina Sandu Dediu, la festivalul ”Chei” din cadrul Universității Naționale de Muzică București și la festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, două ediții la rând (2017 și 2018), evenimente pentru care compozitori precum Călin Ioachimescu, Sorin Lerescu, Violeta Dinescu, Mihai Măniceanu, Iulia Cibișescu-Duran sau Gabriel Mălăncioiu au compus lucrări prezentate în primă audiție mondială. De asemenea, ansamblul a mai susținut recitaluri în cadrul unor evenimente și conferințe organizate la Academia Română, Cercul Militar Național, Ateneul Român sau Teatrul Național din București, precum și în cadrul Festivalului Internațional de Poezie ”Capitale Centenare”, organizat de către Muzeul Național al Literaturii Române. Flaut Power a cântat alături de Grigore Leșe în cadrul spectacolului ”Căutarea tonului”, organizat la Ateneul Român, spectacol transmis de TVR și la Gala Premiilor Uniunii Scriitorilor din România, eveniment preluat și transmis, de asemenea, de TVR.
Repertoriul formației este extrem de variat și spectaculos, cuprinzând lucrări extrase din toate perioadele muzicale, de la Baroc, la muzica timpului nostru, incluzând și lucrări de jazz sau aranjamente de muzică tradițională (folclor românesc sau internațional).
Formația Flaut Power a fost selectată cu două lucrări pentru CD-ul festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi (SIMN 2019), produs de Radio România și Uniunea Compozitorilor din România, iar alte două piese dedicate formației de către Sorin Lerescu (în 2017) și Călin Ioachimescu (în 2018), au obținut Premiul Uniunii Compozitorilor din România.