Acasă > SAS-UNMB > Concursul de proiecte antreprenoriale studențești > Antreprenor la UNMB – Ediția a II-a (2023)
Concursul de proiecte antreprenoriale studențești
Antreprenor la UNMB – Ediția a II-a (2023)
Despre concurs
Organizată în cadrul proiectului „LEADERSHIP ÎN MUZICĂ II. Activități de mentorat și concurs de proiecte antreprenoriale” – finanțat prin Fondul de Dezvoltare Instituțională (CNFIS-FDI-2023-0631) –, cea de-a doua ediție a Concursului de proiecte studențești Antreprenor la UNMB s-a adresat, în continuare, studenților UNMB din toate ciclurile și programele de studii, precum și absolvenților care au finalizat studiile în ultimii trei ani. Individual sau în echipe, participanții au avut la dispoziție cinci categorii în care să încadreze proiectele depuse: organizare de concerte și recitaluri; proiecte discografice și editoriale; conferințe și expoziții; proiecte multimedia și online; proiecte educative.
Evenimentul a fost pregătit, la fel ca la prima ediție, printr-o serie de sesiuni de informare și mentorat. Primele două au avut loc pe 4 și 8 mai, la sediul UNMB și online, conduse de CS II dr. Cătălin Crețu, iar următoarele două sesiuni s-au desfășurat în 16 și 30 mai, la Sala de Vizionări a UNMB, și online, pe platforma ZOOM. La aceste sesiuni, CS II dr. Cătălin Crețu, conf. univ. dr. Adriana Maier și drd. Ana Diaconu au discutat cu participanții aspecte de interes în conceperea și scrierea proiectelor și le-au oferit sfaturi și soluții pentru ca proiectele schițate să prindă contur.
Evaluarea proiectelor studențești s-a realizat de către un juriu alcătuit din cadre didactice din UNMB, cu expertiză în managementul artistic: prof. univ. dr. dr.h.c. Valentina Sandu-Dediu, conf. univ. dr. Iulian-Bogdan Vodă și c.d.a. dr. Monica Isăcescu. În urma rezultatelor spectaculoase de la prima ediție, am considerat oportună și am reușit creșterea finanțării per proiect, de la 5000 la 7000 de lei.
Proiecte câștigătoare
În etapa finală din 13 iunie, care a avut loc la Sala de Vizionări a UNMB, juriul a decis cele cinci proiecte care au primit finanțarea de 7000 lei:
- Ioan Bănescu, master II, chitară: Povești muzicale contemporane;
- Vlad Briciu, anul IV, compoziție jazz: Human Song – Jazz Portraits;
- Ariadna Iliescu, master I, stil și limbaj compozițional: Laboratorul de teatru muzical;
- George Matei, anul II, muzică religioasă: Colecții muzicale bizantine inedite: Amfilohie Iordănescu, Noul Doxastar;
- Valeria Răducanu, master II, violă: Ne reVEDE(M)2 cu muzică nouă românească.
1. Povești muzicale contemporane
Din dorința de a aduce muzica contemporană mai aproape de inimile tinerilor ascultători, proiectul Povești muzicale contemporane, inițiat de Ioan Bănescu, a oferit o experiență unică și captivantă elevilor prin cele trei recitaluri susținute în spații educaționale din București, care i-au purtat pe tinerii ascultători în universul poveștilor tradiționale românești.
Cu ajutorul unei viziuni sincretice și amuzante, cei cinci artiști (compozitorul Toma Verly, actorul Ionel Barac, flautistul Bogdan Preda și chitariștii Costin Soare și Ioan Bănescu) au realizat un spectacol captivant, cu elemente de recuzită, mișcare scenică și intervenții actoricești care au dat viață unor povești bine-cunoscute: Punguța cu doi bani, Capra cu trei iezi, Camera divorțaților și Ciorba de piatră. Prin puntea creată între muzică și povești, proiectul a avut ca scop cultivarea curiozității și stimularea imaginației copiilor, oferind o experiență culturală care să-i inspire și să-i însoțească atât pe cei mici, cât și pe profesorii lor în călătoria spre descoperirea frumuseții muzicii clasice contemporane.
Recitaluri:
- 6 decembrie, ora 10:00 – Școala Gimnazială Politehnica;
- 8 decembrie, ora 9:00 – Școala Gimnazială nr. 197;
- 8 decembrie, ora 15:00 – Centrul Comunitar Generații al Fundației Regale Margareta a României.
2. Human Song – Jazz Portraits
Proiectul Human Song – Jazz Portraits, propus de Vlad Briciu și Sorina Rotaru, este un concept îndrăzneț care s-a născut de la premisa că asocierea muzicii jazz cu personalitatea, experiențele și preferințele oamenilor este importantă pe termen lung pentru schimbarea percepției asupra acestui gen muzical. Așadar, proiectul a avut ca scop final realizarea unor portrete muzicale inspirate din poveștile de viață ale unor personalități cunoscute din diverse domenii: Costin Roșu (fondator Jazz Syndicate LiveSessions), Geanina Corondan (jurnalist), Aida Economu (actriță, fondator GALERIA), Raluca Leafu (fondator Joule Project & Bon Bijou), Amalia Săftoiu (fondator AMI AMALIA), Serin Jemaa (actriță, creative director la Cuibul Artiștilor), Hamid Nicola Katrib (artist, designer) și Adrian Nartea (actor, prezentator TV).
Pentru a contura portretele muzicale, echipa proiectului a realizat interviuri cu muzele, (disponibile pe YouTube), iar dialogurile muzicale de la finalul discuțiilor au contribuit la o schițare cât mai fidelă a portretelor. După ce această etapă a fost finalizată cu succes, cei șase muzicieni – Vlad Briciu, Sorina Rotaru, Alexandru Olteanu, Mike Alex, Răzvan Florescu și Philip Goron – au conceput portretele muzicale, pe care le-au înregistrat și interpretat în concerte, la Casa Burgheză din București (2 decembrie) și la Teatrul Național de Operă și Operetă Nae Leonard din Galați (8 decembrie). Portretele muzicale au fost încărcate pe platformele YouTube și SoundCloud și le veți putea asculta și live, în concertele pe care le vor susține în perioada următoare.
3. Laboratorul de teatru muzical
Ariadna Iliescu a reușit, prin proiectul Laboratorul de teatru muzical, să facă un mic pas în direcția unei educații artistice interdisciplinare, urmărind dezvoltarea creativității și expresiei individuale în medii artistice diverse și cultivarea unui gust pentru cultură. Astfel, timp de trei luni, preadolescenți și adolescenți (copii cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani) au realizat împreună un spectacol de teatru muzical complex, susținuți și îndrumați de profesori și specialiști, în cadrul atelierelor: Alexandra Vieru (regizor și coregraf), Antonela Bîrnat (mezzo-soprană și vocal coach), Ariadna Iliescu și Elena Zaharia (profesori de muzică), Ileana Zirra (scenograf), Raluca Dumitrașcu (profesor de desen).
Elevii au fost actori, muzicieni, compozitori, regizori, scenariști și scenografi în spectacolul Alice în Țara Minunilor, care a avut trei reprezentații în București. Copiii s-au implicat nu doar în conceperea spectacolului, ci și în realizarea afișelor.
Reprezentații:
- 24 noiembrie – Școala nr. 49;
- 7 decembrie – Studioul de Operă și Multimedia (UNMB);
- 10 decembrie – Colegiul Național Mihai Viteazul.
4. Colecții muzicale bizantine inedite: Amfilohie Iordănescu, Noul Doxastar
Prin proiectul editorial intitulat Colecții muzicale bizantine inedite: Amfilohie Iordănescu, Noul Doxastar, propus de George Matei, George Antoneac, Dragan Olariu și Mihai Dobre, a fost valorificat și tipărit un manuscris ce conține una dintre cele mai importante colecții de muzică bizantină, alcătuită în prima parte a secolului XX. Manuscrisul, aparținând muzicianului ecleziastic Amfilohie Iordănescu (1871-1937), se află în custodia Bibliotecii Naționale a României, iar prin intermediul prof. univ. dr. Nicolae Gheorghiță și a CS III dr. Cătălin Cernătescu, UNMB a realizat un parteneriat cu Biblioteca Națională care a permis scanarea integrală a manuscrisului la o rezoluție înaltă.
După editarea și tipărirea materialului, volumul a fost lansat chiar la Biblioteca Națională, în cadrul concertului formației de muzică bizantină „Psalmodia” a UNMB din 13 noiembrie și distribuit în versiunea printată și e-book. Înregistrarea evenimentului de lansare este disponibilă pe YouTube.
5. Ne reVEDE(M)2 cu muzică nouă românească
Muzica nouă i-a adus împreună, iar dorința comună de a le deschide apetitul elevilor pentru universul descoperit de ei s-a concretizat anul trecut, prin proiectul Muzică nouă românească – de la discipol la maestru, care s-a numărat printre cele 7 câștigătoare ale Concursului Antreprenor la UNMB, ediția I. Au continuat și în acest an să aducă muzica contemporană în școli și licee, după ce au convins încă o dată juriul că merită să îi reVEDE(M)²!
Așadar, cei șase instrumentiști ai ansamblului VEDE(M)² (Valeria Răducanu, Emanuela Benec, Daniel Dumitrașcu, Emanuel Rupa, Mădălina Radu și Mădălin Pandelescu) au cântat, exemplificat, dirijat și explicat lucrări ale compozitorilor Dan Dediu, Diana Rotaru, Andrei Petrache, Irina Perneș și Emanuel Rupa, pe 6 și 7 noiembrie, în două noi instituții de învățământ din România.
Recitaluri:
- 6 noiembrie – Liceul Vocațional de Muzică Tudor Ciortea din Brașov;
- 7 noiembrie – Colegiul de Muzică Sigismund Toduță din Cluj-Napoca.
Program recitaluri:
- Dan Dediu – Essai sur le Globe pirate op. 145 pentru clarinet, cvartet de coarde și pian;
- Diana Rotaru – Red Hot pentru clarinet, vioară, violoncel și pian (partea a II-a);
- Andrei Petrache – Sonata pentru vioară și violoncel;
- Irina Perneș – GOG pentru vioară, clarinet și pian (partea I);
- Emanuel Rupa – Rhapsody in mandarin form pentru clarinet, cvartet de coarde și pian;