Raluca Matei

C.D.A. DR.
Discipline predate:
Sănătatea emoțională
Contact:

Educație:

Doctor în Psihologie, Manchester Metropolitan University, Marea Britanie (2019)
Master (MSc) in Psihologia Sanatatii (2014), University College London, Marea Britanie
Licență în Muzică (BMus), Interpretare Instrumentală, Vioară, Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, Marea Britanie (2011)
Licență (BA) în Psihologie, Universitatea Bucuresti (2010)

Biografie

Raluca Matei este cercetătoare postdoctorală la Universitatea Johns Hopkins, specializată în sănătatea și starea de bine a muzicienilor și psihologă acreditată de Societatea Psihologilor Britanici. Activitatea sa îmbină cercetarea, educația și practica aplicată, abordând teme precum sănătatea fizică și mintală a muzicienilor, educația pentru sănătate și gândirea critică în raport cu normele din muzica clasică.

În 2024, a coordonat un grup de peste 120 de experți internaționali pentru a elabora un Manifesto cu recomandări pentru educația în sănătatea muzicienilor. Tot în 2024, seria sa de sesiuni multidisciplinare despre anxietatea de performanță i-a adus Engagement Award, oferit de Divizia de Psihologia Sănătății a Societății Psihologilor Britanici. Alături de Giulia Ripani, conduce un proiect internațional multidisciplinar despre sănătatea mintală a muzicienilor, finanțat de Școala de Sănătate Publică a Universității Johns Hopkins.

A redactat primul ghid dedicat sănătății muzicienilor în limba română (2020) și a realizat, alături de Elena Ungureanu, primul studiu calitativ amplu despre sănătatea studenților muzicieni din România. Ca psiholog și consultant, colaborează cu muzicieni, orchestre și instituții de învățământ pentru a implementa soluții și programe relevante.

Publicații:

  • Matei, R. (in press). Rethinking Health Education: Cultivating Critical Thinking in Music Students. In B. Ackermann, D. Steiner, & A. Maugue (Eds.), Wellbeing in the Orchestral Workplace: Determinants of the Physical, Psychosocial and Environmental Health of Professional Musicians and Approaches for Prevention. Cambridge Scholars Publishing
  • Matei, R., & Ungureanu. E. (in press). ‘Change comes from me’. Music students’ perceptions of the institutional culture in relation to health: A study in Eastern Europe. Music Education Research
  • Matei, R., Ripani, G., Phillips, K., & Ginsborg, J. (in press). Validity testing of the Health Literacy Questionnaire (HLQ) on a sample of musicians in the UK. Psychology of Music
  • Panebianco, C., Matei, R., & Ginsborg, J. (in press). Music students’ health and health education: A study in South Africa. International Journal of Music, Health, and Wellbeing
  • Kochem, F., Silva, D., & Matei, R. (in press). Pain, Performance Anxiety, and Stress-Producing Life Events among Orchestral Players in Brazil: an observational study. Psychology of Music
  • Matei, R., & Ginsborg, J. (2024). How do European and Western Balkan conservatoires help music students with their health and wellbeing? In B. Bogunovic, R. Timmers, & S. Nikolic (Eds.), Psychological Perspectives on Musical Skills and Experiences. Research in Western Balkans and Western Europe. Open Book Publishers
  • Matei, R., & Ginsborg, J. (2023). Why do music students attend counselling? A longitudinal study of reasons. Journal of Research in Music Education. https://doi.org/10.1177/00224294231168622
  • Matei, R., & Phillips, K. (2023). Critical thinking in musicians’ health education. Findings from four workshops with experts (Part I). Health Promotion International, 38(2). https://doi.org/10.1093/heapro/daac187
  • Matei, R., & Phillips, K. (2023). Health education in conservatoires: What should it consist of? Findings from workshops with experts (Part II). Health Promotion International, 38(1). https://doi.org/10.1093/heapro/daac179
  • Attoe, C., Matei, R., Thompson, L., Teoh, K., Cross, S., Cox, T. (2022). Returning to clinical work and doctors’ personal, social and organizational needs. BMJ Open, 12:e053798. doi: 10.1136/bmjopen-2021-053798
  • Jeffery, T., Postavaru, G-I., Matei, R., & Meizel, K. (2021). ‘I have had to stop singing because I can’t take the pain’: experiences of voice, ability, and loss in singers with hypermobility spectrum disorders. Journal of Voice. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2021.11.017
  • Matei, R., & Ginsborg, J. (2021). Health Education for Musicians in the UK: A qualitative evaluation. Health Promotion International, 1-14. doi: 10.1093/heapro/daab146
  • Matei, R. & Ginsborg, J. (2020). Physical activity, sedentary behaviour, anxiety, and pain among musicians in the UK. Frontiers in Psychology, 11:560026. doi: 10.3389/fpsyg.2020.560026
  • Matei, R., Broad, S., Goldbart, J. & Ginsborg, J. (2018). Health education for musicians. Frontiers in Psychology, 9, 1137. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01137
  • White, I., Smith, L., Aggio, D., Shankar, S., Begum, S, Matei, R., Gardner, B. (2017). On Your Feet to Earn Your Seat: Pilot RCT of a theory-based sedentary behaviour reduction intervention for older adults. Pilot and Feasibility Studies, 23, DOI: 10.1186/s40814-017-0139-6
  • Matei, R. & Ginsborg, J. (2017). Music performance anxiety in classical musicians – what we know about what works. British Journal of Psychiatry International, 14(2), 33-35.
  • Matei, R. (2017). Tutti for health and wellbeing – Performing health psychology. Health Psychology Update, 26, 19-23.
  • Matei, R., Ross, S., Ginsborg, J., Broad, J. & Goldbart, J. (2015). Promoting health in music education: Better Practice. Proceedings of the Ninth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, 574-583. https://www.escom.org/proceedings/ESCOM9_Manchester_2015_Abstracts_Proceedings.pdf
  • Matei, R., Thune-Boyle, I., Hamer, M., Iliffe, S., Fox, K. R., Jefferis, B. J., & Gardner, B. D. (2015). Acceptability of a theory-based sedentary behaviour reduction intervention for older adults (‘On Your Feet to Earn Your Seat’). BMC Public Health. 10.1186/s12889-015-1921-0

Alte publicatii:

  • Matei, R., & Williams, R. (2023). Is distress a psychology or a social justice issue? The Psychologist. https://www.bps.org.uk/psychologist/distress-psychology-or-social-justice-issue
  • Matei, R. (2020). Sanatatea si starea de bine a muzicienilor în Porți deschise către performanța muzicală instrumentală și vocală. Ghid pedagogic. (pp. 321-381). ed. Cătălin Crețu, Cristina Popescu-Stănești. Editura UNMB.

Website:

https://www.linkedin.com/in/raluca-matei-55217b27/