Irina Horga

C.D.A. CS I DR.
Discipline predate:
Pedagogie
Contact:

Educație

  • Doctor în Științele Educației (2008)
  • B.A/M.A, Licență (1996), Master (1997)

Biografie

Irina Horga a studiat la Universitatea din București, Facultatea de Sociologie, Psihologie și Pedagogie, specializarea Științele educației, licență [1996], masterat [1997] și doctorat [2008].

Activitatea principală este cea de cercetare în domeniul științelor educației, la Departamentul de Politici educaționale din Institutul de Științe ale Educației (1996-2020), respectiv Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – Unitatea de Cercetare în Educație (2020-prezent). În activitatea de cercetare, a participat la activități variate: elaborarea de documente de politici educaționale, studii și rapoarte de cercetare în diverse domenii educaționale; dezvoltarea de planuri de învățământ, programe școlare, manuale școlare și alte resurse educaționale; realizarea de programe de formare continuă a cadrelor didactice desfășurate în sistem față-în-față și/sau online; elaborarea rapoartelor anuale privind starea învățământului preuniversitar și universitar; implementarea unor proiecte de intervenție educațională la nivel național.

Începând cu anul universitar 2023-2024, Irina Horga este cadru didactic asociat la Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic al Universității Naționale De Muzică din București.

Publicații (selectiv)

Cărţi, rapoarte, studii

  • Dalu, A.M., Dudău, D.P., Horga, I., Plăeșu, A. (coord.) (2023). Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023. Raport de cercetare. CNPEE – UCE, București.
  • Horga, I., Goia, D. (2022). Analiza rezultatelor la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII 2021). Partea I. Evaluarea națională EN VIII 2021: participare, rezultate și factori de influență. București: Editura CNPEE, ISBN: 978-606-8966-20-5.
  • Dalu, A. (coord.), Horga, I et al. (2021). Învăţarea la distanţă. Studiu cu privire la activităţile educaţionale desfăşurate în România, în perioada suspendării cursurilor şcolare faţă-în-faţă. Bucureşti: Trei, ISBN: 978-606-40-1019-3.
  • Horga, I. et al. (2020). Analiza comparativă a recomandărilor europene referitoare la competențele-cheie. -Ministerul Educaţiei și Cercetării, Proiect CRED.
  • Horga, I. et al. (coord.) (2019). Raport privind situația curriculumului la decizia şcolii și a cadrului actual de reglementare. Ministerul Educaţiei și Cercetării, Proiect CRED, ISBN 978-606-8966-05-2.
  • Horga, I. et al. (coord.) (2018). Raport privind nevoile de formare ale cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial în domeniul abilitării curriculare. Ministerul Educaţiei și Cercetării, Proiect CRED, ISBN ISBN 978-606-8966-03-8.
  • Horga, I., Jigău, M., Apostu, O., Fartuşnic, C. (2017). La şcoală O privire actuală asupra participării la educaţie folosind analiza pe cohortă. București: Ed. Alpha MDN, ISBN 978-973-139-370-4.
  • Balica, M., Benga, O., David-Crisbăşanu, S., Goia, G, Horga, I., Iftode, O., Caragea, V. (2016). Dezvoltarea abilităţilor noncognitive la adolescenţii din România. Buzău: Alpha MDN, ISBN 978-973-139-338-4.
  • Horga, I., Apostu, O., Balica, M. (2016). Educaţie pentru toţi şi pentru fiecare: accesul şi participarea la educaţie a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES din şcolile participante la Campania UNICEF Hai la şcoală!. Buzău: Ed. Alpha MDN, ISBN 978-973-139-336-0.
  • Apostu, O., Balica, M., Fartușnic, C., Florian, B., Horga, I., Novak, C., Voinea, L. (2015). Analiza sistemului de învățământ preuniversitar din România din perspectiva unor indicatori statistici. Politici educaționale bazate pe date. București: Ed. Universitară, ISSN: 978-606-28-0142-7
  • Potolea, D., Toma, S., Borzea, A. (coord.), Horga Irina et al. (2012). Coordonate ale unui nou cadru de referinţă al curriculumului naţional, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, București, Editura Didactică şi Pedagogică, ISBN: 978-973-30-3146-8.
  • Fartuşnic, C. (coord.), Apostu, O., Balica, M., Florian, B., Horga, I., Jigău, M., Voinea, L. (2012). Copiii care nu merg la şcoală. O analiză a participării la educație în învățământul primar şi gimnazial. Buzău: Ed Alpha MDN, ISBN 978-973-139-236-3.
  • Jigău, M., Fartușnic, C. (coord.), Apostu, O., Balica, M., Florian, B., Horga, I., Voinea, L. (2012). Estimarea dimensiunii fenomenului de abandon şcolar folosind metodologia analizei pe cohortă. Buzău: Ed. Alpha MDN, ISBN: 978-973-139-228-8.
  • Horga, I., Jigău, M. (coord.) (2010). Apostu, O., Balica, M., Fartuşnic, C., Voinea, L., Situaţia copiilor cu cerinţe educative speciale incluşi în învăţământul de masă, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. Bucureşti: Ed. Vanemonde, ISBN: 978-973-1733-17-3.
  • Jigău, M., Apostu, O. Balica, M., Fartușnic, C., Florian, B., Dobrei, N., Horga, I., Novac, C., Voinea, L. (2009). Formarea profesională continuă în România, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Bucureşti: Ed. Afir, ISBN: 978-973-7714-60-2.
  • Jigău, M. (coord.), Anghel, F., Apostu, O., Balica, M., Dobrei, N., Fartuşnic, C., Horga, I., Măruțescu, A., Novak, C., Voinea, L. (2008). Timpul elevilor, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. Buzău: Ed. Alpha MDN, ISBN: 978-973-139-055-0.
  • Balica, M., Ciolan, L., Fartuşnic, C., Horga, I., Ionescu, Iosifescu, Ş., Jigău, M., Rădulescu, E., Sarivan, L., Ţibu, S. (2006). Program pilot de intervenţie prin sistemul zone prioritare de educaţie ZEP, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. Buzău: Ed. Alpha MDN, ISBN: 978-973-7871-56-1.
  • Anghel, F., Balica, M., Fartuşnic, Horga, I., Ionescu, M., Jigău, M., Liiceanu, A., Măruţescu, A., Săucan, D., Voinea, L. (2006). Violenţa în şcoală, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. , Bucureşti: Ed. Alpha MDN, ISBN: 978-973-7871-47-3.
  • Balica, M., Fartuşnic, Horga, I., Jigău, M., Voinea, L. (2004). Perspective asupra dimensiunii de gen în educaţie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. Bucureşti: Ed. Marlink, ISBN: 973-8411-30-0.
  • Jigău, M. (coord.), Surdu, M., Balica, M., Fartuşnic, C., Horga, I., Surdu, L. (2002). Participarea la educaţie a copiilor romi: probleme, soluții, actori, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, ICCV, UNICEF. Bucureşti: Ed. MarLink, ISBN: 973-8411-00-9.
  • Jigău, M. (coord.), Anghel, F., Balica, M., Butucă, A., Fartuşnic, C., Horga, I., Nistor, I., Novak, C., Olaru, I., Pop, L., Surdu, M., Voicu, B. (2002). Învăţământul rural din România: condiţii, probleme şi strategii de dezvoltare, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Ed. MarLink, Bucureşti, ISBN: 973-99212-8-0

Articole şi studii publicate în reviste de specialitate

  • Țibu, S., Horga, I. (2018).“Empathic and supportive teachers, key to quality and efficiency in education”. În: Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, Volume 10, Issue 4/2018, ISSN: 2066-7329, e-ISSN: 2067-9270018, pp. 166-118.
  • Horga, I., Apostu, O. (2016). „Equity – between statement and reality in higher education”. În: Journal of educational sciences & psychology, EdPsy, Vol. VI (LXVIII), No. 1B/2016, Petroleum – Gas University of Ploiesti Publishing House, ISSN: 2247-6377, pp. 188-195.
  • Horga, I. (2012). „The Personalisation of Learning – Between Reality and Desideratum in the Romanian Education System”. In: Mincu, M. (ed.), Personalisation of Education in Contexts Policy Critique and Theories of Personal Improvement. Comparative and International Education: A Diversity of Voices, Volume 18. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, ISBN: 978-94-6209-026-2, pp. 175-190.
  • Horga, I. (2011). „La personalizzazione in Romania: tradizione, politiche viaggianti e l’inclusione degli alunni con bisogni speciali”. In: Mincu, M. E. (ed.). (2011). A ciascuno la sua scuola. Teorie, politiche e contesti della personalizzazione. Torino, Italia: SEI Editrice, ISBN: 978-88-05-07239-2, pp. 203-221.
  • Horga, I. (2011). “Cum e să fii student în România? Despre ancheta EUROSTUDENT IV”. In: Revista de pedagogie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, nr. 1/2011, pp. 95-103.
  • Horga, I., Vrăsmaş, E. (2011). „Instrumentul de evaluare a dezvoltării copilului la finalul grădiniţei (IEDC)”. În: Revista Învăţământul preşcolar, nr. 1-2/2011, pag. 8-12.
  • Velea, S., Horga, I., Căpiţă, L. (2010). “Restructurarea curriculumului naţional. Analiza condiţiilor de implementare”. In: Revista de pedagogie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, nr. 58(3)/2010, pp. 241-246.
  • Mincu, M., Horga, I. (2010). “The Governance of Teacher Education in Romania: Modern Professionals in the Europeanisation era?”.In: Karras, K., Wolhuter, C. (eds.), International Handbook of Teacher Education World-Wide. Issues and Challenges for Teacher Profession, 1st edition, Athens, Greek: Atrapos Editions, 2010, ISBN: 978-960-459-088-9, pp. 4449-472 /  2nd edition, Athens, Greek: ION Publishing Group, 2011.
  • Mincu, M., Horga, I. (2010). „Visions of Reform in Post-Socialist Romania: Decentralizasation (through Hybridisation) and Teacher Autonomy”. În: Silova, I. (ed.), Post-socialism is not dead: (Re)reading the global in comparative education, International Perspectives on education and society, Vol. 14/2010. Bingley, UK: Emerald Publishing, ISBN: 978-0-85724-417-8, pp. 93-123.
  • Horga, I. (2009). “Religious education in public schools: comparative approach of European educational system”. In: Bulletin Petroleum-Gas University of Ploiesti, Educational Sciences series, Vol. LXI, No. 1/2009, pp. 118-126.
  • Horga, I. (2009). “Educaţia copiilor cu cerinţe educative speciale în învăţământul de masă: demers de personalizare în şcoala românească”. In: Revista de pedagogie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, nr. 7-9/2009, pp. 143-156.
  • Balica, M., Fartușnic, C., Horga, I., Jigău, M. (2009). “Formarea continuă a cadrelor didactice din România”. In: Revista de pedagogie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, nr. 7-9/2009, pp. 189-207.
  • Horga, I. (2005). “Die Religiosfreiheit an rumanischen Schulen”. În: Gewissen und Freiheit. Bern: Internationalen vereinigung zur Verteidigung und Forderung der Religionsfreiheit, No. 61/2005, pp. 42-58.
  • Balica, M., Fartușnic, C., Horga, I., Jigău, M., Voinea, L. (2004).“Program pilot de intervenţie prin sistemul zonelor de educație prioritară”. În: Revista de pedagogie, nr. 1-12/2004, pp. 49-74.
  • Balica, M., Fartușnic, C., Horga, I., Jigău, M., Voinea, L. (2004). “Perspective asupra dimensiunii de gen în educaţie”. În: Revista de pedagogie, nr. 1-12/ 2004, pp. 7-45.

 Alte studii, ghiduri

  • Horga, I. et al. (2023). Ghid metodologic pentru aplicarea programelor școlare la disciplinele din aria curriculară Om și societate. Proiectul CRED, București, ISBN 978-606-8966-24-3.
  • Horga, I. (2012). „The School Curriculum and the Education for Diversity: Perspectives for Ethno-educational Inclusion”. In: Guidelines for a Strategy of Rroma Ethno-Educational Inclusion. București: Ed. Centrul Rromilor Amare Rromentza, ISBN: 978-973-88872-7-5, pp. 167-184.
  • Fartușnic, C. (coord.), Apostu, O., Balica, M., Florian, B., Horga, I., Jigău, M., Voinea, L. (2012). Ghid de lucru pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar. București: Ed. Vanemonde, ISBN: 978-973-1733-39-5.
  • Horga, I., Balica, M., Iliescu, D. (2011). Elevii cu rezultate școlare deosebite – Cine sunt? De ce și cum învață? Ce interese au?. București: Euroedu.
  • Horga, I. (2011), „Reprezentări şi atitudini ale angajaţilor aflaţi în situaţie de risc pe piaţa muncii cu privire la formarea profesionala continuă”. În: Anchetă privind participarea la formarea continuă a angajaţilor aflaţi în situaţie de risc pe piaţa muncii.
  • Balica, M., Fartuşnic, C., Horga, I. Jigău, M. (2010).„Romania case study”. In: Gender differences in educational outcomes: a study of the measures taken and current situation in Europe, Eurydice, European Commission, ISBN: 978-92-9201-080-5.
  • Horga, I., Tacea, F. (2006). „Indicatori de evaluare a manualelor şcolare relevanţi pentru problematica de gen”. In: Compendiu pentru valorificarea dimensiunii de gen în educaţie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Reprezentanţa UNICEF în România. Bucureşti: Ed. MarLink, ISBN: 973-8411-60-2, pp. 58-71.
  • Sarivan, L., Horga, I., Teşileanu, A., Căpiţă, C., Mândruţ, O. (2005). Program postuniversitar de conversie profesională pentru cadrele didactice din mediul rural. Didactica ariei curriculare Om şi societate, București, Ministerul Educaţie şi Cercetării, Proiectul pentru Învăţământ Rural, Ed. I, ISBN: 973-0-04088-5 / Ed. a II-a, 2010, ISBN: 978-606-515-155-0.