Ana Diaconu

Lector univ. dr.
Membru al Societății Antreprenoriale Studențești din UNMB (SAS-UNMB)
Prodecan al Facultății de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie muzicală
Discipline predate:
Istoria muzicii, Stilistică muzicală
Contact:

Educație

  • Doctor în muzică, Universitatea Națională de Muzică din București (2023)
  • M.A. Sinteză muzicologică, Universitatea Națională de Muzică din București (2020)
  • B.A. Muzicologie, Universitatea Națională de Muzică din București (2018)

Biografie

Ana Diaconu a absolvit studii de Drept și Muzicologie, acestea din urmă fiind realizate sub îndrumarea prof. univ. dr. dr. h.c. Valentina Sandu-Dediu, la Universitatea Națională de Muzică din București. Este doctor al aceleiași universități și a studiat, ca bursieră Erasmus, la Conservatorul Național Superior din Paris. Între temele sale de cercetare se regăsesc compozitorii români și francezi ai secolului XX, muzica și politica, muzica în regimuri totalitare, precum și cercetarea de arhive, iar în 2024 a publicat prima sa carte, intitulată Drumul emigrării. Povestea diasporei componistice românești din Franța, reconstituită din arhive comuniste. Membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Ana Diaconu predă Istoria muzicii la Universitatea Națională de Muzică București și, din 2017, este coordonatorul editorial al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu. Începând din anul 2022 coordonează seria de proiecte Leadership în muzică derulate de SAS-UNMB.

Publicații

Carte

  • Drumul emigrării: povestea diasporei componistice românești din Franța, reconstituită din arhive comuniste, cu o prefață de Valentina Sandu-Dediu, Editura Universității Naționale de Muzică București, 2024.

Articole în reviste și capitole în volume colective

  • „Emigrant Composers in the C.N.S.A.S. Archives. Case Study: The Unknown Story of Marius Constant’s Official Visit to Communist Romania”, Muzikologija / Musicology, (36) (2024), p. 63-84.
  • „Mihail Andricu în corespondență cu spațiul cultural francez”, în Lucrările Simpozionului de Muzicologie din cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi, Componistica românească – Focus 2024, Olguța Lupu, Muzeul Național George Enescu/ Editura Muzicală, București, 2024, p. 107-122.
  • „Costin Miereanu, între recrutare forțată și emigrare. Măști și ipostaze reconstituite din arhive”, Muzica 6, 2024, p. 39-57.
  • „Costin Miereanu: impactul primelor contacte cu avangarda europeană”, în România și Germania în dialog componistic, ed. Valentina Sandu-Dediu, Editura Muzicală, București, 2024, pp. 52-71.
  • „Horațiu Rădulescu: emigrarea în Franța și începuturi ale gândirii spectrale”, în Lucrările Simpozionului de Muzicologie din cadrul Săptămânii Internaţionale a Muzicii Noi, secţiunea ,,Muzică contemporană”, 2022, Convergenţe muzicale, ed. Olguța Lupu, Editura Muzicală, București, 2023, pp. 170-181.
  • „Cristian Măcelaru și Festivalul Enescu: viziune și perspective la începutul mandatului de director artistic / Cristian Măcelaru and the Enescu Festival: Vision and Perspectives at the Beginning of His Tenure as Artistic Director (Interviu)”, Albumul Festivalului Internațional George Enescu 2023 – ediție bilingvă (ISSN 2559-687X), Editura UNMB, București, pp. 37-53.
  • „A Conversation with Ethnomusicologist Speranța Rădulescu”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 13/3 (51) (2022), 267-283.
  • „Perceptions of Music in Communist Romania and Their Impact on an Emigrant Generation. Case Studies: Costin Miereanu and Mihai Mitrea-Celarianu”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 12/4 (48) (2021), 279-290.
  • „Costin Miereanu’s contribution to Musique en jeu”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 12/1 (45) (2021), 41-52.
  • „Standard and Idol, Controversies and Ideologies. An Early 20th-Century Romanticized Portrait as Reflected in Vincent d’Indy’s Writings”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 11/3 (43) (2020), 189-201.
  • „Amid Hard Work and Favourable Circumstances: Looking at the Bigger Picture in Musicology. Interview with Professor Richard Taruskin”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 11/2 (42) (2020), 173-180.

Publicații editate

Albumele bilingve ale Concursului Internațional George Enescu (2018; 2020; 2022, 2024 – ISSN 2537-1568) și ale Festivalului Internațional George Enescu (2017; 2019; 2021; 2023 – ISSN 2559-687X)

* La cele prezentate în listă se adaugă peste 300 de articole, emisiuni, cronici și interviuri publicate în Acord, Actualitatea muzicală, Revista Festivalului Enescu sau difuzate la Radio România Muzical în perioada 2016-2019

Participări la conferințe

    • 30 noiembrie 2024: Simpozionul Internațional de Muzicologie SOUNDTRACKS OF POWER: the Nexus of Film Music, Political Narratives and Moving Images (UNMB), coordonator Nicolae Gheorghiță; titlul lucrării: „Vladimir Cosma, the journey from communist Romania to an international career in film music”, coordonator round table Valentina Sandu-Dediu;
    • 29-31 octombrie 2024: Biennial Baltic Musicological Conference – Music History Beyond State Borders: Micro-, Meso-, and Macro-Regionality of Musical Culture, Academia Lituaniană de Muzică și Teatru, Vilnius, convemors Rūta Stanevičiūtė, Tatjana Marković; titlul lucrării: „Musicologist Radu Stan as Ambassador for European Ideas Within the Ideological Borders of Communist Romania”;
    • 24 mai 2024: Simpozionul de Muzicologie Componistica românească – Focus 2024 (Festivalul SIMN, UNMB, București), coordonator Olguța Lupu; titlul lucrării: „Mihail Andricu în corespondență cu spațiul cultural francez”;
    • 10 mai 2024: Forumul Național Cantus Mundi 10, Senatul României; Compozitorii și creația corală pentru copii – coordonator panel.
    • 7 aprilie 2024: BASEES Annual Conference 2024, Robinson College, Cambridge; Russia-Ukraine War: music and sculpture – moderator panel.
    • 6 aprilie 2024: BASEES Annual Conference 2024, Robinson College, Cambridge; titlul lucrării: „Perceptions of Music in Communist Romania and Their Impact on a Generation of Emigrant Composers”.
    • 18 noiembrie 2023: Simpozionul Internațional de Muzicologie Film Music, Moving Images and Politics, CNFIS-FDI-2023-F-0168, UNMB, coordonator Nicolae Gheorghiță; titlul lucrării: „Image and Sound – an Encounter in the Avant-garde”.
    • 5 noiembrie 2023: Simpozion muzicologic Persona, Festivalul Internațional Meridian, Universitatea Națională de Muzică București, coordonator Vlad Văidean; titlul lucrării: „Costin Miereanu, între recrutare forțată și emigrare. Măști și ipostaze reconstituite din arhive”.
    • 14 octombrie 2023: Simpozionul Internațional Andere Zeiten. Rumänische Komponisten in Darmstadt, Hochschule für Musik – Institut für Musikwissenschaft, Dresda, coordonatori Adalbert Grote, Michael Heinemann; titlul lucrării: „Costin Miereanu and the Impact of His First Contacts with the European Avant-Garde”
    • 8 decembrie 2022: Simpozion Controlul muzicii, CNFIS-FDI-2022-0385, Școala Doctorală Sigismund Toduță ANMGD Cluj-Napoca; titlul lucrării: „Compozitori emigranți în Arhivele Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (C.N.S.A.S.) – jurnal de cercetător”.
    • 7 decembrie 2022: Simpozion de Muzicologie, online, Platforma ZOOM, CNFIS-FDI-2022-0385, Universitatea Transilvania Brașov; titlul lucrării: „Compozitori emigranți în Arhivele Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (C.N.S.A.S.) – jurnal de cercetător”.
    • 27 octombrie 2022: Simpozionul Internațional de Muzicologie THE CONTROL OF MUSIC. Effects and consequences of the institution of censorship on music culture and education in Europe (late 19th century-1990s), CNFIS-FDI-2022-0385, UNMB, coordonator Nicolae Gheorghiță; titlul lucrării: „Emigrant composers in the C.N.S.A.S. Archives (Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii/ National Council for the Study of the Securitate Archive) – some researcher’s notes”.
    • 27 mai 2022: Simpozionul Internațional de Muzicologie Creație și exegeză muzicală (Festivalul SIMN, București), coordonator Olguța Lupu; titlul lucrării: „Horațiu Rădulescu: emigrarea în Franța și începuturi ale gândirii spectrale”.
    • 7 decembrie 2021: Conferință Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca; titlul lucrării – „Percepții despre muzică în România comunistă și impactul lor asupra unei generații emigrante. Studii de caz: Costin Miereanu și Mihai Mitrea-Celarianu”.
    • 25-26 noiembrie 2021: Conferința Internațională National Discourses on Music in Central and Eastern Europe (late 19th c. – 2000), CNFIS-FDl-2021-0171, UNMB, coordonator Nicolae Gheorghiță; titlul lucrării: „Perceptions of music in communist Romania and their impact on an emigrant generation. Case studies: Costin Miereanu and Mihai Mitrea-Celarianu”
    • 5-7 noiembrie 2021: Conferința Internațională a Școlilor Doctorale din IOSUD – UNAGE, Iași; titlul lucrării – „Percepții despre muzică în România comunistă și impactul lor asupra unei generații emigrante. Studii de caz: Costin Miereanu și Mihai Mitrea-Celarianu”
    • 20 aprilie 2021: Simpozionul de muzicologie din cadrul Festivalului Chei, ediția a XII-a, UNMB, coordonator Irina Boga; titlul lucrării – „Ludwig van Beethoven – etalon și idol, controverse și ideologii. Un portret romanțat de început de secol XX, așa cum s-a reflectat în scrierile compozitorului Vincent d’Indy”
    • septembrie 2019: „Avant-Garde in the Romanian Composition before 1970, as Reflected by the Activity of Costin Miereanu”, comunicare susținută în cadrul mesei rotunde cu tema „Different Meanings of the ‘National’ and ‘Universal’ Character in the Romanian Composition (1920-1970). Four Case Studies” – IMS-RASMB Conference Musical And Cultural Osmoses In The Balkans (București)
    • mai 2019: „Costin Miereanu’s Contribution to Musique en jeu”, lucrare prezentată în cadrul Simpozionului Internațional de Muzicologie Gândirea muzicală de avangardă în Franța și România (Festivalul SIMN, București)
    • martie 2019: „Clara Schumann – inovație și virtuozitate în componistica secolului al XIX-lea”, comunicare inclusă în programul Simpozionului de muzicologie din cadrul Festivalului Chei, ediția a XI-a