Biografie
Costin Moisil a absolvit secția de muzică religioasă a UNMB, apoi a urmat un doctorat în muzică (muzicologie istorică) sub îndrumarea lui Katy Romanou, la Universitatea din Atena. Este interesat de muzica bisericească ortodoxă – cu precădere de cea bizantină – pe care o studiază atât din perspectivă muzicologică, cât și etnomuzicologică.
A lucrat 20 de ani în Compartimentul Etnomuzicologie al Muzeul Țăranului Român, alături de Speranța Rădulescu și Florin Iordan, participând la realizarea seriei de muzici tradiționale Ethnophonie (distinsă cu un premiu Coup de cœur de Academia Charles Cros). Din 2015 este titular la UNMB, unde predă cursuri de etnomuzicologie și scriere academică.
Este membru al International Society for Orthodox Church Music, Hellenic Musicological Society și al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. În perioada 2003-2017 a fost vicepreședinte al Asociației Nectarie Protopsaltul. A fost bursier Odobleja al New Europe College.
Cea mai recentă carte a sa este Construcția unei identități românești în muzica bisericească (Editura UNMB, 2018). A contribuit cu trei capitole la volumele Noi istorii ale muzicilor românești (ed. Valentina Sandu-Dediu și Nicolae Gheorghiță; Editura Muzicală, 2020) și cu un capitol la volumul Manele in Romania (ed. Margaret Beissinger, Speranța Rădulescu, Anca Giurchescu; Rowman & Littlefield, 2016).
Publicații (selectiv)
Volume și capitole din volume
- Construcția unei identități românești în muzica bisericească, Editura Universității Naționale de Muzică București, 2018.
- Geniu românesc vs. tradiție bizantină. Imaginea cântării bisericești în muzicologia românească, Editura Muzicală, București, 2016 (premiul pentru istoriografie al UCMR).
- Românirea cântărilor: un meșteșug și multe controverse, Editura Muzicală, București, 2012.
- „În loc de istorie a muzicii vechi românești”, în Noi istorii ale muzicilor românești, ed. Valentina Sandu-Dediu și Nicolae Gheorghiță, vol. 1, Editura Muzicală, București, 2020, p. 15-34.
- „Muzica în principatele române de-a lungul secolului al XIX-lea”, în Noi istorii…, vol. 1, p. 131-163.
- A History of the Manea: The Nineteenth to the Mid-Twentieth Century, în Manele in Romania. Cultural Expression and Social Meaning in Balkan Popular Music, ed. Margaret Beissinger, Speranța Rădulescu, Anca Giurchescu, Rowman & Littlefield, Lanham, Maryland, 2016, p. 45–61.
Articole în reviste și în volume ale congreselor
- „The Modes of the Orthodox Church Chant in South Transylvania”, Series Musicologica Balcanica 1/2, 2021, p. 53-65.
- „The Failures of a Twenty-Second-Century Historical Musicologist”, Journal of the International Society for Orthodox Music 4 (1), 2020, p. 160-163.
- „Byzantine Musicology and Romanian Communist Regime: A Revisitation”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest 10/2 (38), 2019, p. 117-124, musicologytoday.ro/38/MT38studiesMoisil.pdf.
- „Expecting the Unexpected: Tailoring Chants for the Liturgy of the Faithful”, în Creating Liturgically: Hymnography and Music. Proceedings on the Sixth International Conference on Orthodox Church Music, University of Eastern Finland, Joensuu, Finland, 8-14 June 2015, Ivan Moody şi Maria Takala-Roszczenko, The International Society for Orthodox Church Music, Joensuu, 2017, p. 334-340.
- „Școala de la Putna: o realitate, două înfățișări”, în International Musicology Congress, 3rd Edition, 28 to 30 October 2016, Timișoara, România, Veronica Laura Demenescu, Eurostampa, Timișoara, 2016, p. 139-146.
- „An Icon, a Pilgrimage, and a Few Songs”, în Church Music and Icons: Windows to Heaven. Proceedings on the Fifth International Conference on Orthodox Church Music, University of Eastern Finland, Joensuu, Finland, 3-9 June 2013, Ivan Moody şi Maria Takala-Roszczenko, The International Society for Orthodox Church Music, Joensuu, 2015, p. 212-218.
- „Transcrierea cântărilor lui Filothei sin Agăi Jipei. O cercetare preliminară”, în Euharistie, Spovedanie, Martiriu. Lucrările Simpozionului internațional al Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca (3–5 noiembrie 2014), vol. 2, ed. Vasile Stanciu și Adrian Podaru, Renașterea, Cluj-Napoca, 2015, p. 35-45.
- „‘You Have to Sing Them Correctly!’. Notation and Performance in Cunțană Chant”, în Musicology oday: Journal of the National University of Music Bucharest 5/3 (19), 2014, p. 116-127, www.musicologytoday.ro/BackIssues/Nr.19/studies1.php.
- „Romanian Hymns and Hymnody”, entry în The Canterbury Dictionary of Hymnology, J.R. Watson, Emma Hornby, http://www.hymnology.co.uk, 2013.
- „Un veac de singurătate. Românirea cântărilor în vechea notație”, în Simpozionul Internațional de Muzicologie Bizantină. 300 de ani de românire (1713-2013), ed. Nicolae Gheorghiță, Costin Moisil, Daniel Suceava, Editura Universității Naționale de Muzică București, 2013, p. 307-316.
- „Diatonic, Chromatic, Enharmonic. Observations on Intonation in Byzantine Chant”, în Theorie und Geschichte der Monodie. Bericht der Internationalen Tagung Wien 2002, ed. Martin Czernin și Maria Pischlöger, vol. 1/2, Brno, 2011, 477–487.
- „The Making of Romanian National Church Music (1859–1914)”, în Church, State and Nation in Orthodox Church Music. Proceedings on the Third International Conference on Orthodox Church Music, University of Joensuu, Finland, 8–14 June 2009, Ivan Moody şi Maria Takala-Roszczenko, The International Society for Orthodox Church Music, Joensuu, 2010, p. 225-231.
- „Schiţă a unei metode de transcriere a cântărilor în stilul nou stihiraric”, în Studii şi cercetări de istoria artei, seria Teatru, Muzică, Cinematografie, serie nouă 3 (47), 2009, 59-73.
- „Despre originea Canonului din Duminica Floriilor «pre glasul cel rumănesc»”, în Studii şi cercetări de istoria artei, seria Teatru, Muzică, Cinematografie, serie nouă 2 (46), 2008, p. 109-116.
- „A Bibliography of Musicological Works on Orthodox Chant Printed in Romania (1990–2002)”, în Zbornik Matice Srpske za scenske umetnosti i muziku 32-33 (2005), p. 217-234.
- „Scările muzicale la Macarie Ieromonahul”, în Acta Musicae Byzantinae 2 (2000), p. 128-137.
Linkuri: