Anchete jurnalistice
De la nesigurață la încredere, de la ezitare la determinare
- despre promovarea muzicii corale la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere din Buzău –
Muzica are puterea de a transforma vieți, de a uni comunități și de a construi punți între generații, culturi și clase sociale. Într-o lume marcată de provocări globale – de la schimbări climatice și inegalități economice la migrații și conflicte – educația artistică și culturală devine un mijloc esențial pentru dezvoltarea umană și promovarea incluziunii. Pornind de la această viziune, programul Cantus Mundi, inițiat în România sub egida reputatului dirijor Ion Marin și a Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”, reprezintă o punte între educația tradițională și cea artistică, având ca scop principal integrarea socială prin muzică. Cu peste 70.000 de copii implicați și mai mult de 700 de școli partenere, programul promovează valori precum solidaritatea, responsabilitatea și reziliența emoțională. Prin activități corale, tabere educaționale și tipărirea de ghiduri dedicate, Cantus Mundi nu doar că stimulează creativitatea și abilitățile artistice, dar contribuie și la crearea unei comunități bazate pe incluziune și colaborare.
Studiile internaționale confirmă beneficiile educației muzicale asupra dezvoltării cognitive, emoționale și sociale a copiilor, demonstrând progrese semnificative în alfabetizare, stima de sine, coordonare și motricitate. În același timp, cântecele și mișcarea sincronizată reduc stresul, eliberează dopamină – hormonul stării de bine – și creează un sentiment profund de apartenență. Aceste principii se regăsesc în fiecare activitate derulată sub umbrela Cantus Mundi, transformând muzica într-un limbaj universal al speranței și al reconcilierii.
În cadrul proiectului PerformArt, derulat de Universitatea Națională de Muzică București, explorăm impactul programului Cantus Mundi asupra comunităților din România, în încercarea de a evidenția nu doar schimbările individuale, ci și cele sociale, inclusive asupra copiilor și tinerilor care provin din medii vulnerabile. Această viziune este reflectată în activitatea corurilor Heruvimii și Minuni din Buzău, înscrise în programul Cantus Mundi și formate din elevi ai Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău care promovează muzica corală ca pe un mijloc de integrare socială și dezvoltare personală. Despre aceste subiecte, am stat de vorbă cu Miruna Mirea, o profesoară dedicată educației muzicale, și cu Vlad Andrei Tudose, elev în clasa a XI-a la Liceul Special pentru Deficienți de Vedere din Buzău. Miruna Mirea mi-a povestit despre modul în care muzica devine o cale de expresie pentru copiii nevăzători, ajutându-i să-și dezvolte abilitățile de comunicare, să capete încredere în propriile forțe și să se simtă parte dintr-o comunitate. Ea a evidențiat cum cântecele, ritmul și sincronizarea îi ajută pe copii să perceapă lumea dincolo de limitele senzoriale și să dezvolte o conexiune profundă cu cei din jur.
I.B.: Cum ați reușit să inspirați copiii să colaboreze și să exceleze în cadrul unui cor?
M.M.: Inspirația vine din puterea exemplului și din crearea unui mediu în care fiecare copil se simte valorizat. Lucrând cu elevi nevăzători, am pus un mare accent pe încredere, empatie și pe ideea că muzica este un limbaj universal prin care putem comunica dincolo de orice barieră. Le-am arătat cât de mult pot realiza împreună, fiecare aducând ceva unic corului. De asemenea, repertoriul ales a fost unul care să-i motiveze, incluzând piese care să-i provoace tehnic și emoțional. Împărtășirea fiecărui succes, fie că este un simplu acord bine armonizat sau un spectacol amplu, a creat un sentiment de apartenență și mândrie.
I.B.: Care este cea mai mare satisfacție pe care o aveți lucrând cu Corurile Heruvimii și Minuni?
M.M.: Aceea de a vedea transformarea copiilor: de la nesiguranță la încredere, de la ezitare la determinare. Momentele în care îi aud cântând împreună, atingând armonii perfecte, sunt magice. Faptul că sunt invitați la evenimente precum galele „Madrigal” este o validare nu doar a talentului lor, ci și a efortului lor susținut. În spatele fiecărui cântec este o poveste de muncă, răbdare și depășire a limitărilor, iar să fiu martor al acestor povești este de neprețuit. Bucuria din ochii și din vocile lor, precum și sentimentul că le ofer o platformă de a-și exprima creativitatea, mă fac să fiu foarte mândră.
I.B.: Ce abilități esențiale sperați să le dezvoltați copiilor prin cântatul coral și cum le pot folosi în afara scenei?
M.M.: Cântatul coral le dezvoltă multe abilități valoroase. În primul rând, colaborarea – fiecare voce este importantă și contribuie la întreg. Acest lucru îi învață că lucrul în echipă este esențial în viață. În al doilea rând, disciplina și concentrarea – repetarea și perfecționarea unei piese necesită răbdare și determinare, calități ce îi vor ajuta în orice domeniu. De asemenea, cântatul le crește încrederea în sine, învățându-i să se exprime cu curaj și să-și depășească temerile. În afara scenei, aceste abilități îi vor ajuta să construiască relații puternice, să se adapteze diverselor provocări și să abordeze viața cu o atitudine pozitivă. Muzica este mai mult decât artă – este o lecție despre armonie, atât în sunete, cât și în viață.
I.B.: Vlad Andrei Tudose, ai 17 ani și faci parte din corurile liceului. Ce îți place cel mai mult la această activitate și ce înseamnă această experiență pentru tine?
V.A.T.: Cel mai mult la cântatul în cor îmi place faptul că îți oferă ocazia de a lega prietenii. Corul, fiind un colectiv de persoane, aduce laolaltă oameni cu mentalități și perspective diferite despre diverse subiecte, inclusiv muzică. Prin apartenența la un cor, am ocazia să aflu ce gândesc ceilalți membri nu doar despre muzică, ci și despre alte domenii. Un alt aspect pe care îl apreciez enorm la cântatul în cor este armonia – sunetul rezultat din interpretarea unei piese muzicale de către întreg ansamblul. Pentru mine, această experiență este ceva nou și inedit, deoarece nu oricine are înclinații spre muzică sau șansa de a participa la evenimente de o asemenea anvergură. Cântând într-un cor, am descoperit că muzica poate exprima o gamă largă de emoții și stări de spirit. Personal, nu mă simt foarte confortabil să cânt singur în fața cuiva, însă atunci când fac parte dintr-un cor, încrederea mea crește semnificativ. Mă simt mai sigur pe mine și cânt cu mai multă ușurință, datorită sprijinului și energiei pe care le oferă un colectiv.
Experiența corurilor de copii nevăzători din Buzău, Heruvimii și Minuni, reflectă faptul că aceste ansambluri nu sunt doar spații artistice, ci adevărate comunități unde copiii nevăzători găsesc sprijin, prietenie și încredere în propriile abilități. Muzica le oferă o platformă prin care pot să se exprime și să se conecteze cu lumea din jur. La rândul lor, coordonatoarele corurilo, Laura-Mirela Ursu, Miruna Mirea și Mirela Crăciunescu, demonstrează o dedicare exemplară, ghidând acești copii nu doar către performanța muzicală, ci și spre o mai bună integrare socială.
Irina Alexandru, anul III, Muzicologie