Anchete jurnalistice

Muzica – limbaj universal și instrument de integrare pentru copiii din familii de imigranți

Valul masiv de migranți generat de conflictul din Ucraina a ajuns în diferite zone ale lumii, inclusiv în comunități în care tradițiile și obiceiurile lor ucrainenilor nu sunt cunoscute,  comunități care s-au confruntat cu provocarea de a crea oportunități pentru integrarea acestor persoane. Și muzica a jucat un rol în acest proces. În timp ce războiul a dat naștere la multă suferință și continuă să lase răni adânci, arta a intervenit ca un instrument de recuperare și conectare. O parte dintre elevii ucraineni care provin din familii de imigranți, au găsit în muzică o modalitate de a-și exprima emoțiile și de a-și păstra identitatea culturală. Cu ajutorul muzicii, copiii au putut depăși barierele lingvistice, împărtășind experiențele trăite, durerea, dorințele cu oamenii din jur și cu colegii lor. Participarea la activitățile muzicale comune, fie că este vorba despre coruri, orchestre sau diferite grupuri de muzică folk, le dezvoltă abilitățile sociale care duc ulterior la prietenii pe viață.

Pe lângă acestea, muzica le poate servi drept instrument de promovare a propriei culturi. Prin intermediul festivalelor, concertelor și evenimentelor comunitare, elevii își prezintă tradițiile muzicale unice, contribuind la îmbogățirea peisajului cultural local. Totodată, se creează interacțiuni ce duc la aprecierea reciprocă a comunităților și a respectului pentru diversitatea culturală. Elevii se simt astfel acceptați de noii lor colegi și trăiesc un sentiment de identitate pozitivă.

Iată povestea Lenei Bondarenko, ucraineancă venită în România:

,,M-am născut și am locuit în orașul Mykolaiv până în martie 2022. Nu am fost niciodată în străinătate. Am studiat la Universitatea Națională a Mării Negre numită după ,,Petro Mohyla”. Exista un singur drum de ieșire din Mykolaiv, peste un pod care de la începutul războiului era aruncat în aer în mod constant; am plecat din oraș la 7 martie 2022 cu mașina tatălui meu în timpul unui atac al tancurilor asupra orașului, în sunetul focurilor de armă și de atunci nu m-am mai întors acolo. Tata conducea, mama era pe scaunul din față, iar eu și sora mea mai mică eram în spate. Am călătorit prin Uman, am petrecut noaptea într-o biserică de acolo, iar apoi am stat la niște oameni amabili în orașul Kamianec-Podilskyi. Mai întâi am trecut granița cu Moldova (Mamalyga-Kryva), iar apoi, după aproximativ 10 ore, am condus până la cea mai apropiată frontieră moldo-română. Tatălui meu i s-a permis să plece, pentru că are un handicap. Voluntarii de la granița din Moldova și România ne-au tratat cu mâncare delicioasă și caldă și ne-au sprijinit. Am ajuns pe teritoriul României în toiul nopții. Voluntarii s-au oferit să ne cazeze într-un cămin catolic, ,,Casa buna vestire” din Onești, iar după o vreme ne-am mutat la București. Am fost norocoși și am găsit foarte repede un apartament cu proprietari minunați, unde locuim acum. Iar eu continui să studiez online la Universitatea Mykolaiv. Sora mea merge la o școală românească.”

Acum, Lena Bondarenko face parte și într-un cor de ucraineni migranți din capitală, Lastivka: ,,De la vârsta de 6 ani am studiat pianul la o școală de muzică pe care am absolvit-o în anul 2019. Cred că cel mai mult mi-a plăcut să cânt în cor. În Mykolaiv, am activat într-un cvartet vocal în biserică. În România mi s-a trezit dorința de a cânta și iată cum dorința mea s-a împlinit.”

Din corul Lastivka face parte și Elena Gamurar, o fată de 17 ani, elevă la Colegiul Național de Arte ,,Dinu Lipatti”, care locuiește în București de peste doi ani împreună cu mama, fratele și surorile sale: ,,Am ajuns aici dintr-un sătuc român de la graniță cu Moldova. Pe atunci nici nu îmi trecea prin gând că voi cunoaște atâția oameni faini. Din copilărie am cântat împreună cu familia mea în corul bisericii. Eu fac parte din mai multe coruri, printre care se numără și Lastivka. Cântarea în cor pentru mine este ceva cu totul diferit de cea solo; fiecare dintre noi este important. Trebuie să ne armonizăm unul cu celălalt și să ne completăm.”

Prin participarea împreună cu ansamblul vocal la diverse concursuri și festivaluri, dar și datorită încurajării și sprijinului pe care îl primește de la profesoara ei de canto, Loredana Streche, de la Colegiul Național de Arte ,,Dinu Lipatti”, Elena Gamurar a legat prietenii frumoase și a descoperit cât de mare îi este pasiunea pentru cânt: ,, Muzica pentru mine nu este doar un portativ cu note, ci este o artă prin care îmi pot exprima tot ce simt, chiar și fără cuvinte. Nu-mi văd viitorul fără ea, fiindcă face parte din mine și din tot ceea ce fac”.

Dirijoarea Afanasyeva Tatyana ne-a vorbit despre momentul formării corului: ,,În 2023 am urmat cursuri de limba română la organizația de voluntari Aidrom. Am fost invitată să înființez un cor de colindători cu copiii. Am petrecut două luni învățând colinde în ucraineană și română, iar cu ocazia sărbătorilor am susținut primul concert cu succes. Acum lucrăm permanent în filiala Uniunii Ucrainenilor din România în București. Avem o sală, un pian electronic, chitare, echipament de sonorizare unde putem face complet repetiții și organiza diverse evenimente.”

Pe lângă acestea, doamna dirijoare a povestit și despre efectul pe care l-a avut muzica asupra membrilor din cor: ,,Cred că datorită echipei create, copiilor le este mai ușor să se integreze în societatea românească. Ei se consideră necesari. Avem o viață creativă foarte dinamică, iar cântarea le permite copiilor să-și exprime emoțiile, ceea ce poate fi de ajutor în special pentru cei cu dificultăți de comunicare. Cântul vocal poate fi un mijloc de ameliorare a stării emoționale și de reducere a stresului.

Cursurile de cor încurajează copiii să interacționeze cu colegii lor ceea ce ajută la dezvoltarea abilităților de comunicare, construirea relațiilor și munca în echipă. Prin diversele evenimente, aceștia fac cunoștință cu români, fapt ce îi ajută la integrarea în societatea românească. Totodată, interpretarea cântecelor în fața unui public poate spori încrederea și stima de sine a copilului și poate ajuta la dezvoltarea unui sentiment de mândrie pentru realizările proprii.”

 

Raluca Mocanu – studentă anul I, Muzicologie