Metoda Dalcroze în educația muzicală
Certificatul Dalcroze în România

Program postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă
(înscris în Registrul Național al Programelor Postuniversitare)

INFORMAȚII ADMITERE

Pentru inscriere, apasați: ÎNSCRIERE ONLINE

UNMB, în parteneriat cu Institutul Jaques-Dalcroze Geneva și Asociația Cultură prin Muzică, organizează primul program postuniversitar de formare continuă în domeniul educației muzicale din România – Metoda Dalcroze în educația muzicalăCertificatul Dalcroze în România.

Această formare reprezintă o oportunitate unică de învățare a principiilor de bază ale pedagogiei muzicale Jaques-Dalcroze și de aplicare a acestora în exercitarea propriei profesii. Programul se adresează cadrelor didactice și profesioniștilor care doresc să-și îmbogățească metodele de predare a cunoștințelor muzicale prin mișcare corporală, ascultare activă, practică muzicală live. Specificitatea acestei oferte de formare este aceea că învățarea se bazează pe exersarea personală, favorizează interacțiunea și învățarea de tip global, precum și creșterea conștientizării rolului simțurilor și a emoțiilor în actul artistic și pedagogic.

Programul postuniversitar se finalizează cu obținerea certificatului recunoscut de Ministerul Educației din România și de Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, precum și cu acordarea a 24 de credite transferabile (ECTS), din care 2 pentru promovarea examenului final de certificare a competențelor. Obținerea certificatului dă dreptul titularului de a utiliza principiile pedagogiei Dalcroze în practica sa profesională.

Programul este înscris cu nr. 531 în Registrul Național al Programelor Postuniversitare 

Forma de învățământ: cu frecvență

Durata programului: 224 ore

Număr credite: 24 ECTS

Limba de predare: română

Ce oportunități și beneficii oferă acest program?

  • Certificat recunoscut de Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, instituție de educație renumită la nivel mondial ;
  • Perfecționare profesională prin accesarea unei pedagogii speciale de tip activ, cu acțiune recunoscută nu doar în domeniul muzical, ci și în cel terapeutic, social și medical ;
  • Diversificarea metodelor de predare-învățare, de adresare, de comunicare prin aplicarea principiilor pedagogiei Dalcroze – o pedagogie care privilegiază învățarea de tip transversal și care ia în considerare teoria inteligențelor multiple, oferind soluții diferențiate de acțiune ;
  • Dezvoltare personală prin exersarea unor facultăți cu acțiune profund umană, în relație cu muzica : muzicalitate, simț ritmic, plasticitate a mișcării, bunăstare fizică și psihică, imaginație și creativitate, afirmarea sinelui, dezinvoltură, echilibru, relaxare, agilitate intelectuală și fizică, concentrare etc. ;
  • Schimb de experiență prin posibilitatea de a face parte dintr-o comunitate internațională, cea a profesorilor și a profesioniștilor care aplică principiile pedagogiei Dalcroze în practica lor profesională ;
  • Posibilitatea de a deveni parte activă dintr-o comunitate vie, implicată, care poate produce o schimbare pozitivă, o evoluție și o diversificare în locul în care acționează.
  • Achiziționarea unei noi perspective și a noi metode de lucru în domeniul profesional.

Cui se adresează?

La această formare pot participa maximum 25 de profesioniști din domeniile: muzică, dans, actorie, științele educației și din domeniul terapeutic.
Pentru a fi admis la acest program, candidatul trebuie să dețină o diplomă de licență (titlul de licențiat sau echivalent) în următoarele domenii: muzică, dans, teatru, asistență socială, psihologie, științele educației.
Cursurile vor fi adaptate în funcție de nivelul și exigențele participanților înscriși, prin constituirea de grupuri pe mai multe niveluri pentru cursurile de solfegiu și de improvizație muzicală. Cei care nu activează în domeniul muzical trebuie să aibă noțiuni muzicale de bază pentru a fi acceptați la această formare. Programul este deschis atât profesioniștilor din România, cât și celor din străinătate.

Curriculum

Conținutul programului se articulează în jurul celor trei materii de bază în pedagogia Jaques-Dalcroze :

  • RITMICĂ | Descoperirea principiilor Jaques-Dalcroze în utilizarea mișcării corporale; dezvoltarea muzicalității mișcării corporale, conștientizarea și stăpânirea gestului, adecvarea energiei muzicale și corporale.
  • SOLFEGIU | Mișcarea corporală desfășurată în spațiu în relație cu muzica (auditie, improvizație vocală, memorare urmată de analiză și restituție); dezvoltarea auzului interior și a senzației de spațiu sonor.
  • IMPROVIZAȚIE INSTRUMENTALĂ | Conștientizarea puterii expresive a sunetului și a ritmului prin intermediul instrumentului, vocii, efectelor sonore și percuției; practicarea improvizației cu scopul de a genera răspunsuri corporale, fizice și de a sugera, însoți sau transpune mișcarea; improvizație în diverse limbaje: tonal, atonal, modal etc.
  • Programul include CURSURI SPECIFICE, INTERVIURI, CURS DE VARĂ, STAGIU DE OBSERVARE | Achiziționarea și consolidarea abilităților individuale în domeniul ritmicii, a teoriei muzicale și a improvizației instrumentale; dezvoltarea și aprofundarea abilităților de expresie corporală; aprofundarea metodologiei Jaques-Dalcroze.

Competențe

Competențele obținute se încadrează în domeniul „învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)” – cod CAEN 8552.

  • Operarea cu noțiunile specifice celor trei domenii fundamentale ce compun pedagogia muzicală Dalcroze: mișcarea corporală ca reflectare a muzicii, solfegiul și improvizația muzicală;
  • Utilizarea interdisciplinarității dintre mișcarea corporală, solfegiu și improvizația muzicală (vocală/instrumentală);
  • Aplicarea în educația muzicală a principiilor și strategiilor didactice specifice metodei Dalcroze, cu adaptarea creativă a conținuturilor în funcție de nivelul de pregătire și înțelegere a persoanelor cu care lucrează;
  • Realizarea de punți inter și transdisciplinare între noțiunile muzicale și alte domenii;
  • Aplicarea unui stil interactiv, activ-participativ în educația muzicală individuală sau de grup. Competențele și codul CAEN vor fi menționate în Suplimentul descriptiv.

Admitere

ÎNSCRIEREA CANDIDAȚILOR SE VA DESFĂȘURA ONLINE, PRIN PLATFORMA DEDICATĂ
Platforma dedicată va fi activă AICI, începând de luni, 16.09.2024, ora 12.00 până miercuri, 02.10.2024, ora 14.00.

Admiterea se va desfășura în perioada: 07.10.2024-10.10.2024.

  1. Admiterea se realizează în baza analizării dosarului, care va conține:
    • Scrisoare de intenție ;
    • CV.
  2. Înainte de confirmarea admiterii, candidatului i se poate propune să susțină un interviu.

Tarife

Taxă de înscriere: 100 RON
Taxă de înmatriculare: 150 RON
Taxă studii:
PENTRU CURSANȚI ROMÂNI: 8750 lei (achitabilă fie integral, fie în trei sau șase tranșe egale)
PENTRU CURSANȚI STRĂINI: 1750 Euro (achitabilă fie integral, fie în trei sau șase tranșe egale)
Pentru detalii legate de program și de înscriere, vă rugăm contactați Responsabilul de program,
asist. univ. dr. Florin Neagoe
(neagoe.florin-cristian@unmb.ro).

Desfășurare

Programul însumează un total de 224 de ore repartizate în:

  • 12 week-enduri de cursuri, cu o frecvență aproximativ lunară, desfășurate sâmbăta (orele 9:30-17:00) și duminica (orele 10:00-15:00)
  • un curs de vară cu durata de 5 zile
  • un stagiu de observare de 25 de ore
Se asigură traducere în limba română, în cazul cadrelor didactice internaționale.

În anul universitar 2024-2025, structura programului este următoarea :

Tip de curs

Numar de ore

Perioada de desfășurare

Cursuri de week-end*

12 week-enduri a câte 12.30 ore de curs per cursant

Octombrie 2024 – Decembrie 2024
Ianuarie 2025 – Iunie 2025

Curs de vară

1 săptămână cu 40 de ore de curs

August 2025

Stagiu de observare **

25 de ore

Se va programa ulterior

Examinare finală

Examene, memoriu, material video

Septembrie 2025

* Structura unui week-end de cursuri: Ritmică (4h30), metodologie (1h30), solfegiu (1h30), improvizație (2h), improvizație colectivă (1h), mișcare corporală (2h).
** În anul universitar 2024-2025, stagiul de observare se va organiza în parteneriat cu școli din București.

Absolvirea programului

Programul postuniversitar Metoda Dalcroze în educația muzicală. Certificatul Dalcroze în România se finalizează cu un examen de certificare a competențelor profesionale. În urma promovării examenului de finalizare a studiilor, se va elibera un certificat de atestare a competențelor profesionale, însoțit de suplimentul descriptiv, conform reglementărilor în vigoare. Examenul de certificare a competențelor va consta în:

  1. susținerea probelor practice la cele trei discipline principale de studiu – ritmică, solfegiu și improvizație muzicală;
  2. realizarea unui referat ce va prezenta argumentat relevanța cursului;
  3. prezentarea unui material audio-video ce va demonstra aplicarea principiilor metodei Dalcroze în activitatea profesională individuală.

Parteneri

Institutul Jaques-Dalcroze a fost creat în 1915 la Geneva în onoarea muzicianului, compozitorului și pedagogului elvețian Émile Jaques-Dalcroze. De atunci, acest institut este centrul internațional al pedagogiei muzicale active care îi poartă numele – ritmica Jaques-Dalcroze –, al cărei garant este prin voința fondatorului. 
În prezent, Institutul de muzică Jaques-Dalcroze Geneva totalizează aproximativ 2600 de elevi reunind cursuri adresate copiilor, adolescenților, amatorilor, adulților, seniorilor, profesioniștilor. Misiunea afirmată prin programele și proiectele dezvoltate în cadrul institutului este pregătirea muzicală de calitate pentru amatori, viitori profesori de muzică și ritmică, muzicieni și artiști polivalenți. În special improvizația este parte integrantă a pedagogiei Dalcroze, la toate nivelurile.
Prin promovarea inovării și a cercetării, prin deschiderea de noi domenii de aplicare artistică, socio-culturală și științifică, Institutul Jaques-Dalcroze face eforturi constante pentru a-și dezvolta programele dedicate unui public din ce în ce mai divers. Mai multe proiecte de cercetare aplicată au permis recent Institutului Jaques-Dalcroze să dezvolte o nouă gamă de cursuri bazate pe principiile sale de predare, dintre care amintim cursurile dedicate seniorilor și cursurile dedicate persoanelor cu diferite dizabilități de natură intelectuală.
Înrădăcinată în cultura locală, ritmica Jaques-Dalcroze face parte din istoria cantonului Geneva și a Elveției și este cunoscută și practicată la nivel mondial în peste 40 de centre răspândite pe 4 continente.

Asociația Cultură prin Muzică este un ONG fondat ca urmare a proiectului internațional Cultură prin Muzică / Culture through Music, primul proiect de talie internațională dedicat informării și formării în domeniul educației și al pedagogiei muzicale de tip activ (metodele Kodaly, Orff și Dalcroze) din București și din țară!
Asociația Cultură prin Muzică are ca scop principal prezentarea, difuzarea și dezvoltarea pedagogiilor muzicale de tip activ în România și în țările din spațiul sud-est european. Activitatea de bază o reprezintă organizarea de:

  1. ateliere și seminarii / conferințe / stagii pentru prezentarea diferitelor metode muzicale de tip activ în cadrul școlilor superioare de muzică;
  2. formări în domeniul educației muzicale adresate diverselor  categorii profesionale;
  3. evenimente / concerte / spectacole muzicale dedicate prezentării și promovării muzicii ca factor cultural și social de mare valoare.

Asociația Cultură prin Muzică organizează constant, în parteneriat cu instituții și alte organizații nonguvernamentale, Seminarii  și ateliere de pedagogie muzicală de tip activ. Aceste cursuri de formare profesională sunt susținute de profesori specialiști internaționali, certificați în metodele pe care le predau.
Din iulie 2021, Asociația Cultură prin Muzică a organizat, în parteneriat cu Institutul Jaques-Dalcroze Geneva, programul de formare continuă Certificatul Dalcroze în România (CDR), program preluat de Universitatea Națională de Muzică București (UNMB) începând cu ediția 2024-2025.
Până în prezent, asociația a colaborat și colaborează cu succes cu inspectorate locale din București, Târgoviște, Brăila, Târgu Mureș, Oradea și cu diferite instituții de învățământ din țară (Cluj, Constanța, Sibiu, București, Târgoviște, Brăila, Târgu Mureș, Brașov, Oradea).

Profesori de specialitate

Anterioară
Următoare

Experiența cursanților

Certificatul Dalcroze în România (CDR) este un fenomen aparte, o experiență de viață unică, cu atât mai uimitoare cu cât a luat naștere într-o perioadă marcată de limitări. CDR este despre muzică, mișcare, interacțiune socială, provocări, explorare, dar mai ales despre oameni frumoși adunați laolaltă.

Diana Zăvălaș
Profesor de muzică • Pianist • Participant la toate cele 3 ediții Certificat Dalcroze în România, 2021-2024

Cel mai mare câștig personal este energia regăsită cu ajutorul acestui curs, dezinhibarea și dobândirea unor aptitudini și a disponibilității de a asculta muzica dincolo de melodie. Câștigul tehnic și profesional este, de asemenea, imens. Mulțumesc!

Elena Babii
Cadru universitar Universitatea Transilvania Brașov • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2022-2023

Cu toate că la nivel teoretic nu eram străin de principiile folosite de către pedagogiile muzicale alternative (Orff, Dalcroze, Kodaly, Montessori etc.), impactul participării la programul Certificatul Dalcroze în România (CDR) a fost de o anvergură colosală. Prin aplicarea practică a conceptelor ce stau la baza metodei de educație muzicală concepute de Jaques Dalcroze am reușit să înțeleg mult mai multe aspecte despre cum ar trebui predată muzica, am putut câștiga anumite sugestii metodologice prin care pot înțelege și explica și altora fenomenul muzical și, cel mai important, pot spune că am atins o altă etapă din dezvoltarea mea profesională și artistică. Recomand aceste cursuri oricui, sunt de un real folos și reprezintă o oportunitate imensă pentru oricine! Abia aștept reluarea sesiunilor următoare ale programului.

Florin Neagoe
Profesor de educație muzicală • Cadru didactic universitar Universitatea Națională de Muzică din București • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2021-2022

A descoperi muzica prin intermediul metodei Dalcroze este o bucurie, un privilegiu. Dacă până acum, formați într-un sistem tradițional, am crezut că există o singură și sigură cale de a ne instrui în înțelegerea și performarea muzicală – antrenând doar mintea și cel mult brațele sau respirația – am aflat, prin intermediul acestei metode alternative că muzica oferă mult mai mult decât atât, atunci când suntem dispuși să ne dedicăm tot corpul explorării acesteia.

Copilul, de la cele mai mici vârste, instinctiv, se mișcă atunci când aude muzică. Metoda Dalcroze preia acest impuls natural și îl amplifică, oferind minții și sufletului o cu totul altă perspectivă asupra sunetelor. Elevul, de la vârsta de 1 an și până la 90+, este ghidat prin intermediul întregului corp în explorarea ritmico-melodică. Și totul pare doar un joc. Dar ce joc! Plin de viață, de bucurie, de satisfacție a reușitei – căci acolo va ajunge orice participant la cursurile bazate pe metoda Dalcroze, indiferent de aptitudinile înnăscute.

Profesorul, pe de altă parte, descoperă cu fiece pas noi căi și soluții pentru a ghida elevul pe calea descoperirii, simțirii și înțelegerii muzicii. Astfel educatorul nu rămâne un element pasiv, care transmite pur și simplu mai departe informația și presează elevul să execute întocmai o partitură, ci devine el însuși element motor în acest proces, descoperind la rândul său noi dimensiuni sonore la fiecare pas.

După 40 de ani de muzică, în care am avut parte de multe experiențe de învățare a muzicii cu profesori buni și foarte buni, îmbrățișând la rândul meu cariera didactică, mă bucur să (re)descopăr – nu doar teoretic, din cărți – cât de minunată este această artă și mai ales să îmi confirm încă o dată că învățarea nu se oprește niciodată. Utilizând elemente din pedagogia Dalcroze în activitățile cu elevii mei mă bucur, alături de ei, de frumusețea muzicii.

Georgiana Maria
Profesor de Educație muzicală • Violonist cu îndelungată experiență în Orchestra Națională Radio • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2023-2024

Aprofundarea practică a celor trei discipline principale din metoda Dalcroze – ritmica, solfegiul și improvizația muzicală – se realizează prin intermediul mișcării corporale, care definește această metodă. Însă mai este un principiu important pe care se bazează, pentru că la curs facem, refacem și desfacem (analizăm). Mai precis, metodologia Dalcroze abordează procesul de învățare într-o ordine inversă față de cea impusă în metodele noastre „tradiționale”. Așadar, am învățat făcând, apoi am repetat, iar abia la final am pus pe hârtie noțiunile deja asimilate. Acest principiu garantează atingerea obiectivelor unei lecții, pentru că orice informație nouă trece întâi prin corp, în mod inconștient, iar astfel, anumite noțiuni muzicale dificil de explicat (de exemplu, cele de ritmică) vor putea fi înțelese și reproduse corect de oricine, într-un timp considerabil mai scurt (în comparație cu timpul necesar de asimilare în procesul de învățare care pornește de la teorie la practică).

La un an de la finalizarea acestei experiențe plăcute, pot confirma că acest curs te îmbogățește și pe plan personal, nu numai profesional. De ce? Pentru că acolo am învățat, din nou, să mă bucur de muzică, redescoperind-o în cel mai plăcut mod (prin joc), mi s-a deschis larg poarta către lumea magică a improvizației, care mi-a dat curaj să-mi caut muzica din interior, am descoperit beneficiile mișcării corporale în predarea muzicii, astfel încât lecțiile de pian pe care le desfășor cu copiii de 5-6 ani s-au transformat, din cele mai solicitante în orele cele mai plăcute și încărcate de energie pozitivă. Iar toate acestea nu ar fi fost posibile fără dedicarea profesorilor noștri de la Geneva, Jean-Marc Aeschimann și Tamaé Gennai Deveaud, care ne-au arătat că orele de muzică pot fi educative și distractive în același timp, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Și îmi voi aminti cu drag de aceste momente speciale, pentru că am avut șansa să întâlnesc profesori și colegi minunați, care între timp mi-au devenit prieteni!

Pentru mai multe detalii, vezi articolul „Certificatul Dalcroze în România – sau cum să predai muzica plăcut și eficient”, Acord, XV/57, ianuarie-martie 2023, p. 8-11, https://www.unmb.ro/wp-content/uploads/2024/01/Acord_nr_57.pdf.

Benedicta Pavel
Muzicolog – membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România • Redactor muzical Editura UNMB • Profesor de pian • Participant la programul Certificat Dalcroze în România 2022-2023

Contact

Florin Neagoe

Asist. univ. dr., Coordonator de program
Email: neagoe.florin-cristian@unmb.ro