Proiectul Muzicile Elitelor. Orient și Occident în muzicile saloanelor princiare și boierești din Principatele Române în secolul al XIX-lea (CNFIS-FDI-2019-0107) a presupus studierea eterogenității practicilor muzicale locale și rolul acestora în construcția identității sociale și culturale a elitelor din Valahia și Moldova în secolul al XIX-lea, în contextul trecerii societății românești de la cutumele orientale la cele specifice Europei occidentale.
Originalitatea proiectului a constat în cercetarea, sistematizarea, recuperarea și reintroducerea în circuitul interpretativ, național și internațional, a unui corpus repertorial inedit, conservat, preponderent, în arhivele românești. Creațiile muzicale supuse cercetării au aparținut unor muzicieni de import, veniți din spațiul Imperiului Habsburgic și al Orientului (Constantinopol, Antiohia, Damasc, Sinai etc) și stabiliți la curțile domnești și boierești din principate. Acest repertoriu nu s-a mai întors niciodată în Apus sau Orient.
Evenimente:
1. Conferința Muzicologică
21-23 noiembrie 2019 (NEC și UNMB), Elites and their Musics. Music and Music-Making in the 19th-Century South-Eastern Europe Salons.
Participanți: Constantin Ardeleanu, A British Journalist on Modern Romanian “Music and Manners”; Nicolae Gheorghiță, Salon Music in the First Decades of the Nineteenth-Century Moldavia. Case Study: Musical MS no. 2663 (dated 1824) from the Library of the Romanian Academy in Bucharest; Vjera Katalinić, Ideology and/in Music: Music in Zagreb Salons and Gatherings in the First Half of the Nineteenth-Century Century; Marijana Kokanović Marković, Forms of Sociability and Entertainment in the Principality of Serbia: Princess Anka Obrenović’s Salons; Costin Moisil, Orthodox Church Music and Europe in Nineteenth-Century Wallachia and Moldavia; John Plemmenos, Flattering chords for “faltering lords”: Music associated with the Phanariot/Romanian Nobility in the Danubian Principalities (1800-1820); Florinela Popa, The Framing of Romanian Cultured Music in the Late Nineteenth-Century Local Press; Haiganuș Preda-Schimek, Salon Music Albums and the Changing Taste of the Elites in the Nineteenth-Century Danubian Principalities; Antigona Rădulescu, Beginnings of Institutional Musical Life in the Nineteenth-Century Romanian Principalities. Steps Towards a Much-Desired Modernisation; Speranța Rădulescu, Musical MS no. 2575 from the Library of the Romanian Academy in Bucharest; Valentina Sandu-Dediu, Romanian Composition in the Nineteenth-Century: some examples; Derek B. Scott, Salon Music in Nineteenth-Century London and Bucharest; Emese Sófalvi, Salon, Stage or Society? The Place of Music under Count Georg Bánffy’s Reign; Feza Tansuğ, Turkish-Romanian Musical Relations; Stanislav Tuksar, “The Darker Side of the Moon”? Zagreb Salon Music in the Second Half of the Nineteenth-Century; Erich Türk, Cluj’s Music Culture Emerging during the First Half of the Nineteenth-Century; Laura Vasiliu / Dalia Rusu-Persic, Salon Music in the Nineteenth-Century Iași; Avra Xepapadakou, Salon Music in Nineteenth-Century Greece; Bennett Zon, Teaching children interdisciplinarity: Ekphrasis and The Child’s Pianoforte Book (1888).
21 noiembrie 2019 (NEC), conferința Philip V. Bohlman (University of Chicago), “Balkan Borderlands” and “Transylvanian Transit”: Cabaretesque Topographies of East European Modernity;
22 noiembrie 2019 (UNMB), ceremonia de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa lui Philip V. Bohlman;
22 noiembrie 2019 (UNMB), concert de muzică tradițională românească, ansamblul Trei parale.
2. Publicare de partituri
3. Achiziție de cărți și partituri