Construcții muzicale ale naționalismului. Efecte ale ideologiei naționaliste asupra educației și culturii muzicale în România comunistă
În perioada mai-decembrie 2021, UNMB a derulat proiectul Construcții muzicale ale naționalismului. Efecte ale ideologiei naționaliste asupra educației și culturii muzicale în România comunistă (proiect CNFIS-FDI 2021-01071). Scopul proiectului a fost acela de a identifica și cunoaște mecanismelor ideologice prin care naționalismul, din perioada României comuniste, a influențat producția muzicală autohtonă, în variatele ei forme (componistică, interpretativă, muzicologică etc.), precum și efectele pe care aceasta le-a avut asupra sistemului educațional românesc și a instituțiilor de profil, înainte și după 1990. Cum una dintre mizele sale a fost crearea unei rețele de colaborare inter-universitară care să coaguleze și să atragă tineri cercetători (masteranzi, doctoranzi și post-doctoranzi), preocupați de cunoașterea în adâncime a strategiei de construcție muzicală a naționalismului în România comunistă, proiectul a conectat cercetarea de vârf din Școlile doctorale pe domeniul Muzică din România, prin realizarea unor parteneriate cu instituțiile de profil din Cluj Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Galați și Brașov.
Evenimente:
1. Conferințe online (Zoom) în cadrul Școlii Doctorale „Constantin Brăiloiu”
- 11 octombrie 2021, Music, politics, and the pandemic, Nicholas Cook (University of Cambridge);
- 21 octombrie 2021, Orthodoxy, Nationalism and Modernism in the Music of the Balkans During the Long 19th Century, Ivan Moody (CESEM – Universidade Nova, Lisbon);
- 28 octombrie 2021, Revolution, Trauma, and a Transition to Nowhere. Thoughts on Russian Music and Culture post-1991, Marina Frolova-Walker (University of Cambridge, Clare College, Gresham College);
- 15 noiembrie 2021, The Idea of ’National’ in Croatian 19th-century Musical Culture: Sources and Ideological Backgrounds, Stanislav Tuksar (University of Zagreb, Croatian Academy of Sciences and Arts);
- 2 decembrie 2021, Aspects of musical life in Croatia under totalitarian regimes (1939-1952), Vjera Katalinić (University of Zagreb, Croatian Academy of Sciences and Arts);
- 8 decembrie 2021, Elgar as Theology, Bennett Zon (Durham University);
- 13 decembrie 2021, The strange case of Professor Asafiev – revisited, Patrick Zuk (Durham University).
2. Conferința Muzicologică
25-26 noiembrie 2021 (UNMB și online), National Discourses on Music in Central and Eastern Europe (late 19th c. – 2000).
Participanți: Cătălin Cernătescu, Romanian byzantinologists’ contribution to an unpublished treatise on the History of the Romanian Music (1977-1985); Achilleas Chaldaeakes, Towards a contemporary technique of the Analysis of the Byzantine Music; Ana Diaconu, Perceptions of music in communist Romania and their impact on a generation of emigrants. Case studies: Costin Miereanu and Mihai Mitrea-Celarianu; Nicolae Gheorghiță, Manufacturing Nationalism Through Military Bands. Subjects of nationalism reflected in Romanian music dedicated to military bands during the Ceausescu regime; Desiela Ion, Romanian repertoires in the programmes of the Bucharest Philharmonic in the interwar, World War II and post-war period. Case study: Mihail Jora; Vjera Katalinić, The mid-20th-century conflicts, war and music: the destiny of three Croatian composers; Olguța Lupu, Tiberiu Olah’s Evenimente 1907 [Events 1907]; Andreea Mitu, Ideological aspects of Romanian composition. Case study: June 27, 1952 meeting of the Romanian Creative Unions, with the aim of processing party documents on the right-wing deviation of the communist movement; Costin Moisil, Nationalism in Romanian Music Histories: The Case of Geto-Dacian Music; Benedicta Pavel, The Phenomenon of Unmasking: the Case of Andricu; John Plemmenos, The Other Side of the Coin: Nationalistic Tones and “Overtones” in a non-Communist Country – The Canonization of National Heroes in Greek Orthodox Church and its Impact on Ecclesiastical Music and Hymnography; Florinela Popa, The Musicology of Power in Communist Romania. Case Study; Antigona Rădulescu, The National Element – a Question of Cultural Identity; Valentina Sandu-Dediu, Serial and aleatoric music in the discussion of ”national and universal” in post-war Romania: the signatures of Miriam Marbe and Dan Constantinescu; Stanislav Tuksar, The Idea of ‘National’ in Croatian 19th-century Musical Culture: Sources and Ideological Backgrounds; Bianca Țiplea Temeș, Ethnic Materials and Ideological Imperatives: Ligeti’s Romanian Concerto; Alex Vasiliu, Romanian Jazz: Trials – Achievements – Perspectives; Laura Vasiliu, Deformations of the musicological discourse in the period of Romanian Protochronism; Vlad Văidean, What is Romanian and what is not Romanian? Enescu’s answers; Harry White, ‘American Notes’: Paradigms of Remembrance and Recovery in Irish Traditional Music, c. 1890 – c. 1930; Patrick Zuk, Soviet envisionings of national musical culture: the case of Boris Asafiev.
- Întâlnirea anuală generală, Centre for Nineteenth-Century Studies International (CNCSI), moderator: Bennett Zon (Durham University)
3. Conferințe itinerante în cadrul Școlilor Doctorale de la Cluj și Iași
- 5 noiembrie 2021, Școala Doctorală a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, în cadrul conferinței „Sensuri ale interpretării în cercetarea artistică”. Participanți: Nicolae Gheorghiță, Costin Moisil, Vlad Văidean, Ana Diaconu, Andreea Mitu;
- 7 decembrie 2021, Școala Doctorală „Sigismund Toduță” a Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Participanți: Valentina Sandu-Dediu, Nicolae Gheorghiță, Benedicta Pavel, Desiela Ion, Ana Diaconu.
4. Publicare de partituri
Evangelia Spyrakou – The byzantine choros: on historically informed performance of psaltic art.
5. Achiziție de cărți și partituri