Interviu cu Dana Mihordea, coordonatorul de proiect al Cursului de compoziție din cadrul Festivalului Internațional Vacanțe muzicale de la Piatra Neamț, ediția 2022
De-a lungul celor aproape 5 decenii de existență, Festivalul Internațional Vacanțe muzicale de la Piatra Neamț a reunit maeștri de renume mondial și discipoli pe cât de înzestrați, pe atât de dornici să absoarbă din tainele împărtășite de muzicieni de înaltă ținută. Printre personalitățile care au susținut cursuri de măiestrie în cadrul acestui festival se numără Ion Baciu, Vasile Spătărelu, Zeno Vancea, Viorel Cosma, Doru Popovici, Achim Stoia. Deși proeminentă în anii ’70 și ’80, notorietatea festivalului a început să se estompeze după 1989. La 50 de ani de la prima ediție a festivalului din 1972, Dana Mihordea, absolventă a secției de canto clasic din cadrul Universității Naționale de Muzică din București și originară din Piatra Neamț, a demarat un proiect care avea ca scop reînvierea Cursului de compoziție din cadrul festivalului. De la proiect până la materializare nu a fost decât un pas, astfel că în perioada 3-6 iulie 2022 a avut loc tabăra de compoziție din cadrul Vacanțelor muzicale de la Piatra Neamț.
Timp de cinci decenii, Festivalul Internațional Vacanțe muzicale de la Piatra Neamț a fost foarte bine poziționat pe harta evenimentelor de acest gen și a reprezentat o oportunitate pentru tinerii studenți de a lucra și a se dezvolta alături de nume importante ale lumii muzicale autohtone. Cursul de compoziție din cadrul „Vacanțelor” ocupa înainte de ’89 un loc aparte în economia festivalului, iar reluarea sa (din câte am observat din multiplele comentarii pozitive de pe platformele de socializare) a suscitat entuziasmul întregii comunități de muzicieni/compozitori români. Cum ți-a venit ideea reîmprospătării Cursului de compoziție din cadrul acestui festival și care au fost pașii în realizarea proiectului?
Mulțumesc întâi de toate pentru invitația pe care mi-ai lansat-o prin acest interviu/restrospectivă a evenimentului. O să încerc să răspund punctual întrebării tale: ideea acestui proiect a generat-o o întâlnire cu Andrei Valentin, referent artistic al Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare”, căruia îi solicitasem în timpul lockdown-ului pandemic accesul la fondul arhivistic al Vacanțelor muzicale; întrucât la vremea respectivă lucram la o disertație despre Aurel Stroe, mă interesau înregistrările de la un simpozion muzicologic susținut de compozitor în ediția din 2001 a festivalului. Materialul respectiv nu l-am obținut, însă am aflat (via Andrei Valentin) despre existența la Piatra Neamț a acestor cursuri de compoziție din perioada comunistă: un mini-Darmstadt varianta socialistă, dacă vrei, unde ani la rând s-au perindat compozitorii care dădeau pulsul vieții muzicale românești: Vieru, Marbé, Stroe, Niculescu etc. Inițiativa valorificării acestui capital de imagine al fostelor Cursuri de compoziție de la Piatra Neamț mi s-a părut încă de pe atunci ofertantă, însă n-am ruminat prea mult asupra ei. „Fitilul” s-a aprins abia un an mai târziu, prin apelul pentru proiecte lansat de Societatea Antreprenorială Studențească a UNMB; a urmat combustia rapidă a unei perioade de lucru intens, alimentată de un entuziasm frenetic; am contactat organizatorii festivalului și am obținut undă verde din partea lor, am căutat o echipă de mentori și am selectat studenții participanți, am dat o formă scrisă proiectului și, în fine, am participat la concursul din cadrul SAS la finele lunii iunie, obținând (cu doar câteva zile înainte de a pleca la Piatra) finanțarea pe care mizasem încă de la început. Acum, la câteva luni de la încheierea cu succes a Cursului, resimt întreaga experiență ca pe un sprint emoțional/intelectual, dacă-mi permiți această exprimare plastică, cu atât mai mult cu cât proiectul a fost organizat într-un timp extrem de scurt (aproximativ 5 săptămâni), printr-o mare mobilizare de forțe din partea mea, a echipei de la Centrul pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” și a celor trei mentori invitați.
În ce fel diferă varianta de acum a Cursului de compoziție față de cea a edițiilor anterioare? Ce îmbunătățiri i-ai adus și cine te-a sprijinit în acest demers?
Sigur că întâi de toate acum – la mai bine de 30 de ani de la ultima ediție a Cursului de compoziție – diferă dramatic climatul socio-politic, dar acesta e un subiect pe care nu-l putem aborda în spațiul limitat al unui interviu. Referindu-mă strict la formatul evenimentului, sunt mai multe aspecte de comentat. Dacă vechile ediții ale Cursului se desfășurau de-a lungul a două-trei săptămâni, ca o extensie a anului universitar, Cursul din acest an (pe care nu întâmplător l-am denumit în varianta scrisă înaintată către SAS „proiect-pilot”) reprezintă taman acest lucru: un prototip de curs restrâns la trei zile, un mijloc de tatonare a necesității și utilității unei astfel de inițiative în anul 2022. E lesne de dedus că densitatea informației, gradul de detaliere sunt net diferite la această scară: având în vedere că fiecărui mentor i-a revenit câte o zi, conferințele au avut un caracter sintetic, prin care s-a urmărit familiarizarea studenților cu diverse concepte teoretice. În sesiunile de feedback ne-am concentrat asupra unor aspecte globale, nu s-a putut lucra foarte mult la amănunt, pe partitură, în timpul restrâns acordat fiecărui cursant. Nu știu dacă am adus neapărat vreo îmbunătățire vechiului format, dar o contribuție benefică constă în faptul că această ediție a fost dedicată lui Aurel Stroe: 2022 este un an aniversar Stroe, iar aportul compozitorului la edițiile trecute ale festivalului este semnificativ; această punte între istoria veche și cea nouă a Cursului a fost unul dintre punctele-cheie ale strategiei de rebranding pe care am mizat, iar personalitatea compozitorului a anvelopat elegant demersul prin tematica comună a conferințelor din cele trei zile. Referitor la a doua parte a întrebării tale: desigur că acest proiect nu ar fi fost posibil fără sprijinul Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” și a echipei de organizatori; dr. Mihaela Spiridon – directorul artistic al festivalului și totodată cadru universitar al filialei AMGD Piatra Neamț – a avut amabilitatea de a prezenta inițiativa mea doamnei director general Carmen Elena Nastasă, care a îmbrățișat la rându-i fără rezerve reluarea Cursului. Îi mulțumesc pe această cale pentru interesul acordat acestui proiect pe care un decident mai puțin versat l-ar fi considerat, poate, de prisos în economia festivalului. De-a lungul întregii perioade de organizare am colaborat (probabil cel mai frecvent) cu Valentin Andrei, referent artistic al Carmen Saeculare, care – prin natura activității pe care o desfășoară – a înțeles importanța demersului și a asigurat desfășurarea evenimentului în bune condiții. De la UNMB doresc să mulțumesc CS II dr. Cătălin Crețu pentru ajutorul în redactarea proiectului și Anei Diaconu, care m-a ghidat cu grație prin tot hățisul birocratic.
În calitate de mentori ai acestei ediții au participat compozitoarele Diana Rotaru și Irinel Anghel, ale căror creații se caracterizează prin inedit, culoare, textură și excentricitate, dar și Alexandru Ștefan Murariu, reprezentant al tinerei generații de compozitori cu un palmares impresionant. Ce aspecte te-au făcut să îi consideri potriviți pentru această postură?
Și opțiunea pentru trioul eclectic format din dr. Diana Rotaru, dr. Irinel Anghel și dr. Alexandru Ștefan Murariu reprezintă o modificare substanțială pe care am adus-o vechiului format, având în vedere că în edițiile trecute ale Cursului profesor „titular” era un singur compozitor. Prima care a onorat invitația mea fost Diana Rotaru, iar în jurul ei s-a coagulat firesc restul echipei de mentori; s-ar putea spune că Diana Rotaru a fost un fel de „poster face” al evenimentului, un „sigiliu al calității”, dacă vrei, care a atras acceptul celorlalți doi mentori contactați ulterior. Tot dumneaei mi-a sugerat (întrucât eu însămi sunt prea puțin în temă cu dinamica școlii muzicale clujene) să-l cooptez în echipă pe Alexandru Ștefan Murariu, compozitor tânăr extrem de bine cotat, dublu laureat al Concursului Internațional
George Enescu. Unul dintre criteriile la care am ținut mult– cel al varietății stilistice – a fost întrunit (cu vârf și îndesat chiar) prin participarea compozitoarei Irinel Anghel: atelierul de improvizație din a doua zi de activități l-am resimțit ca pe un duș rece (sau – ca să fim în temă – ca pe un episod de ruptură morfogenetică) și țin minte că datorită acestui atelier am rămas cu un tic de ascultare activă multe zile după încheierea Cursului. Bref, trioul Rotaru -Anghel – Murariu a fost un hit atât prin chimia formidabilă dintre membri, cât și prin mozaicul stilistic conturat în cadrul conferințelor de fiecare compozitor în parte.
Care a fost feedbackul primit de la cei 10 participanți?
Mulți dintre ei au luat pentru prima dată contact cu unele dintre conceptele teoretice din cadrul conferințelor și și-au lărgit sensibil orizontul de cunoaștere; a fost o surpriză plăcută să descopăr în postura de improvizatori „dezlănțuiți” pe unii dintre compozitorii aspiranți pe care nu i-aș fi putut imagina vreodată în această ipostază, iar lipsa de inhibiții pe care am observat-o în sesiunea de free improv la majoritatea participanților cred că e de bun augur, fiindcă denotă flexibilitate în gândire. Cea mai mare popularitate au avut-o sesiunile de corectare a lucrărilor proprii, sesiuni care s-au dovedit a fi un mijloc excelent de rafinare a gândirii critice. Unii dintre studenți și-au exprimat deja dorința de a participa și anul viitor la Cursul de compoziție de la Piatra Neamț, deci entuziasmul acesta anticipativ din partea lor consider că e cel mai concludent feedback.
Există demersuri pentru continuarea și dezvoltarea proiectului în cadrul edițiilor viitoare ale festivalului?
Momentan nu sunt „în tratative” cu echipa Carmen Saeculare sau cu UNMB în vederea organizării unei ediții viitoare. După cum ai punctat și tu în prima întrebare pe care mi-ai adresat-o, evenimentul a suscitat în online interesul comunității academice, îndeosebi a foștilor participanți ai anilor ’70-’80, deveniți între timp compozitori de calibru (Sorin Lerescu, Maia Ciobanu, Carmen Cârneci, Doina Rotaru, ca să numesc doar câțiva). Unele postări au generat zeci de comentarii, de unde putem deduce că acest Curs de compoziție din cadrul „Vacanțelor” are deja o platformă de public fidelizat – și încă una extrem de rafinată. Cursul reprezintă o inițiativă culturală unică la noi în țară, iar continuarea sa prin patronajul artistic al Carmen Saeculare este un win-win pentru ambele părți: pentru tinerii compozitori, prin schimbul cultural dintre centrele universitare implicate, dar și pentru festivalul-gazdă, prin expunerea de care ar putea beneficia în comunitatea muzicii culte românești.